COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, September 20, 2016

Bye Bye Hatten Hotel Melaka... Hello Kuih Keria Antarabangsa Hj. Jalil dan Klebang Coconut Shake yang Awesome!


Siapa ke Melaka.. adelah sgt rugi kalau tak pegi terjah ke dua tempat yg sgt famous utk jalan-jalan carik makan nie!


1-IMG_1229 copy

Pertama... Kuih Keria Antarabangsa Hj Jalil Limbongan nie!


2-IMG_1232 copy

Dan yg kedua Klebang Original Coconut Shake nie!


3-BEZF5525 copy

Lepas check out dari Hatten Hotel Melaka nie, kiteorg terus menuju ke....


4-GOPR2018 copy

Gerai Kuih Keria Antarabangsa Hj Jalil yg sgt famous amous nie!


Kalau korang tak tahu kat mana lokasi kuih keria antarabangsa nie.. jgn risau.. on jer waze... insyallah korang akan jumpa kedai nie... senang sgt nak carik sebab dia terletak di main road diantara bandaraya melaka nak ke pantai klebang! Kalau dari Hatten Hotel driving hanya mengambil masa around 10 min jer kalau tak jammed! Gerai kuih keria nie terletak betol2 disebelah Masjid Al-Ehsan di Limbongan... kalau korang dlm kereta.. pandang jer belah kanan korang.. insyallah takkan missed punyer lah! Hehehe..


5-GOPR2020 copy

Kuih keria nie tersangat lah famous amous okkkk... biasanya tak penah yg tak penah ramai org nak2 pulak di kala hujung minggu dan jugak pada cuti umum dan jugak cuti sekolah! Orang sanggup beratur di tengah panas terik mentariiii semata-mata nak dptkan kuih keria yg super sedap nie! kalau tak nak que panjang korang datang lah seawal pukul 1.30-2 ptg.. dia baru nak bukak tuu org dah start beratur dah pun tapi tak lah ramai mcm bile dah makin menjenggah ke petang..


6-BSPE7514 copy

Yang dasyat nya kuih keria nie.. berdulang dulang keluar... and setiap kali keluar tu dlm masa beberapa minit jer boleh habis licin okkk.. org memang beli secara borong.. takde beli 2-3 bijik yerr... maybe pada yg tak pernah makan kuih keria super sedap nie akan tertanyer tanyer apakah yg menarik dan sedap sgt kuih keria antarabangsa nie???? Jawapan dia adelah salutan gula melaka yg original serta keledek yg digunakan utk buat kuih keria tu yg super original membuatkan kuih keria nie teramatt lah super sedappp! Tapi org kata kalau korang tak rasa sendiri korang takkan tahu... so kalau nak tahu kesedapan dia macam mana.. korang makan dan try lah sendiri baru tahu! Kalau tak sedap tak yah lah nak salah kan aku sebab bab citarasa anak tekak nie sgt2 lah subjective ok!


7-GOPR2021 copy

Dulu kat sini dia jual kuih keria jer.. now dah ade jual laksa pulak.. so nie first time aku nak try laksa dia pulak!


8-GOPR2023 copy

9-GOPR2026 copy

Our lunch treat before balik ke KL! Aku borong 30 bijik kuih keria tu... 10 bijik kiteorg terus makan kat situ jugak...makan suam-suamm.. fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... memang marbelesss gilerrr ok rasa dia! To be honest kuih keria nie sgt sedap di makan time tu jugak.. dia tak boleh di simpan terlalu lama... kalau takat nak bawak balik KL tu boleh lagi tapi kene makan bile korang dah sampai kat rumah yer.. kalau simpan memang dah kurang sedap dah sebab gula dia yg crunchy tu dah start mencair! As for laksa tu.. pada aku rasa dia boleh lahh.. maybe aku bukan lah peminat laksa sgt.. so aku rasa biasa2 jer laksa dia!


Dah lepas hajat makan kuih keria... kiteorg proceed ke satu lagi tempat famous jalan2 cari makan di melaka iaitu orignal Klebang Coconut Shake.. perjalanan dari warung Kuih Keria Antarabangsa nak ke Coconut Shake nie mengambil masa leibh kurang 10 min jer.. tak jauh pun.. landmark dia just next to Caltex petrol station di main road nak ke pantai Klebang.. kalau korang on waze insyallah tak missed punyer lah! Hehee...


Tapi kan waktu aku nak ke coconut shake tuu kann.. tetiba ternampak satu gerai kecik di tepi jalan nie...


10-IMG_4041 copy

11-IMG_4040 copy

Katanya Hjh Rahmah nie binik kepada Hj Jalil... yg aku dengar2 cerita lah org kata diaorg nie ada masalah keluarga camgitu.. so tu yg binik bukak gerai sendiri pulak dah skg nie... wallahualam laa.. aku tak tahu cerita yg sebenar... based on org cerita camgitu lah.. tapi aku tak kisah pun tang cerita yg aku dengar tu... yg aku kisah aku nak tahu kuih siapa paling sedap! Ahahaha... disebabkan aku memang peminat tegar kuih keria antarabangsa hj jalil.. so aku saja lah nak try out kuih keria Hjh. Rahmah nie pulak... saja jer nak tau apa kah perbezaan nya! So aku suruh en.teman tapaukan 2 bijik jer kuih keria dari gerai Hjh Rahmah nie...


12-GOPR2038 copy

Punyer lah lama dah tak dtg ke melaka.. terkejut tengok now coconut shake dah berubah wajah.. hehe. Duluuuu kat sini lah lokasi sebenar coconut shake klebang nie beroperasi.. now tempat nie dibuat hanya utk take away jer... kalau nak makan kene masuk ke dlm lorong kat tepi nie! elok jugak dia dah ubah lokasi nie.. sebab dulu jalan selalu jammed disebabkan org ramai berhenti nak minum coconut shake kat tepi main road nie!


13-GOPR2028 copy

Terujaa aku tengok kawasan baru coconut shake nie.. giler besarrrrr kawasan dia! Betol2 maju business dia... siap ade pintu gerbang besauuu ok!


14-GOPR2035 copy

Kat sini tempat makan dia lebih luas dan selesa.. tapi orang tetap ramai dan tak putus2 berkunjung ke sini.!


15-APYE7783 copy

Disebabkan dah rasa agak kenyang makan kuih keria & laksa... kiteorg order satu gelas jer coconut shake time nie... jadik lah buat lepas gian kemaruk nak minum coconut shake yg original nie.. aku penah lah try minum coconut shake kat KL nie.. tapi so far tak penah dpt yg sesedap seperti kat Klebang nie... memang Klebang coconut shake nie rasa dia yg paling ohsemm laa pada anak tekak aku.. tak manis.. rasa lemak & manis aiskrim tu membuatkan coconut shake nie tak muak utk di minum!


16-GOPR2033 cpy

Selain coconut shake kat sini dia ade jual macam2 jenis makanan yg lain jugak.. aku saja amik sebungkus nasik lemak.. sambal dia pedasss ya amattttt okkkk... utk aku yg suke pedas memang enjoy lahh.. hahaha.. oh yg kuih keria dua ketoi tu adelah kuih keria Hjh Rahmah yg kiteorg tapau tepi jalan tadi... kiteorg bedal kuih keria hjh rahmah tu kat sini!


Selepas try kuih keria Hjh Rahmah tuu... pada citarasa anak tekak aku ngan en.teman... we both lagi suke pada Kuih Keria Antarabangsa Hj Jalil.! Memang ade beza terutama dari segi salutan gula dia tuu... hj jalil punyer still terbaikkkkkkkkkkk laa to us! Hj. Jalil jual sebijik kuih keria 50 sen... while Hj Rahmah jual sebijik 60 sen... korang boleh jer try both kuih keria nie and decide lah sendiri yg mana satu korang lebih suke okk! Hehe..


17-GOPR2030 copy

Kepuasan terserlahhhl..... serious dah lama gilakk aku cravingggg nak makan kuih keria antarabangsa and coconut shake klebang nie.. rasanya almost 4 tahun lamanya... hahaha.. .


18-IMG_1184 copy

Hasil percutian di Melaka yg full of aktiviti makannn dan makann dan makannnn... datang takde pack.. balik KL with 1 full pack! Ahaahha....


Insyallah ade rezeki harus nak repeat balik datang bercuti ke melaka.. hotel hatten sudah semestinya dlm list penginapan kak neen.. tempat makan masih banyak lagi yg belum kak neen terjah sepenuhnya... hehe.. till next visit to melaka yo!


2 comments:

leeyanasir said...

akk kalau akk kedepan sikit kat sana cari mee sup tengkera.. tempat die slalu orang ramai,sup pon murah n yang peting sedap sangat walaupon nampak simple je mee sup die, kekadang 3@4 mangkuk skali jalan..hihi

Nanie said...

telan telan ailio sebab tgk kuih keria tu kak. da lama nak rasa. asyik abes jeeee.
sobsssss

nk g mELAKA la!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails