COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, May 26, 2014

Aku Tak Akan Maafkan Kalau…

Setuju tak kalau aku ckp yg bukan mudah utk kite memaafkan seseorang kan? nak2 pulak seseorang tu selalu sangat menyakitkan hati dan perasaan kite! lagi tambah sakit.. bile kite tak pernah pun kacau hidup dia.. kite tak pernah pun bercerita tentang diri dia..!

Aku nie boleh dikatakan seorang yg pemaaf jugak lah org nya… aku nie nampak jer garang macam rimau.. tapi hati aku lembut macam aiskrim! Huhu.. Aku memang mudah nak maaf kan org kalau takat org sakit kan hati aku skit2… tapi kalau aku sakit hati atas kes2 yg besar kesakitan hati aku nie.. memang payah dan makan tahun jugak kot aku nak maaf kan org yg buat onar ngan aku tu!

Sesungguhnya sifat pemaaf tu adelah satu sifat yg mulia… sebab utk memberi sebuah kemaafan itu sakit nya tak terkata kalau luka yg ade dlm hati tu tak sembuh-sembuh lagi! Pasal tu lah besar pahalanya kalau kite mampu memaafkan insan yg menyakiti hati kite! Pasal besar pahala jugak lah syaitan sering hasut hati dan perasaan kite utk terus berdendam dgn org2 yg menyakitkan hati kite supaya kite tidak memaafkan mereka yg menyakiti kite!

Aku kalau susah nak maaf kan seseorang kan… aku akan cuba ingat satu jer… Aku nie selemah-lemah manusia.. aku sendiri mempunyai terlalu banyak dosa dengan Allah SWT… aku beristighfar utk memohon keampunan dariNYA.. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Pemurah… dan Nabi Muhammad SAW pun ampunkan umatnya… ini kan pulak aku manusia yg hina nie.. takkan lah tak leh jadik pemurah dlm memberi kemaafan pada insan lain kan? ??

Yup… itu lah salah satu tips dlm memberi kemaafan terhadap org lain! Bile hati mula rasa nak berdendam jer.. aku pun cecepat ingat pada kebesaran Allah SWT yg Maha dalam memberi pengampunan terhadap hamba-hambaNYA… then ingatkan jugak pada sifat mulia Nabi junjungan kite… time tu terasa… Ya Allah… Jahatnya aku.. kejam nya aku kalau tak maafkan org yg sakitkan hati aku!

Terkadang dlm masa nak maafkan tu kan.. time tu lah si syaiton nirajim tu dtg menyucuk-nyucuk perasaan nie tau.. sialan betol lah syaiton2 nie… bile hati aku mula nak lembut jer nak maafkan org.. time tu lah si syaiton nirajim nie dok berbisik dan bagi suntikan berbisa kat hati aku.. kang mula lah hati aku berbolak balik.. tetiba teringat.. ‘eh.. org nie jahat sgt nie.. dia selalu buat ko camgini.. dia buat ko camgitu.. takkan lah senang2 ko nak maafkan dia??’ Gggggggggrrrrrrrrrrr!!!! Geram betol ngan syaitonnirrajim nie!

Tapi tu lah.. hati kite kene kuat.. ingat pada ganjaran pahala yg bakal Allah berikan pada kite yg memberi kemaafaan nie! Insyallah biler kite menjadi seorang yg pemaaf.. hati kite akan lebih tenang sebenarnya.. apabila kite menjadi seorang yg pendendam… waimaa.. takkan tenteram lah hidup kite!

Satu lagi yg aku terfikir… kalau kite maafkan org… insyallah org lain akan maafkan kite jugak! Terkadang kemaafan tu bukan dtg dari org yg sama.. sebab kite berdosa tak semestinya pada org yg sama! Ibaratnya si A berdosa ngan si B.. tapi si B takde dosa pun ngan si A.. tapi si B buat dosa ngan si C pulak.. so si B maafkan si A.. dan si C maafkan si B! paham tak?? Tak paham sudah! Ahhahaha… so begitulah putaran hidup nie terkadang kan.. ibarat macam kite berbuat baik lah.. terkadang kite tak dpt balasan baik dari org yg kite berbuat baik!

Anyway, nie aku nak kongsi satu tips ngan korang… sebab aku selalu buat camgini bile org mintak maaf ngan aku! Katakan lah korang ade group kan.. terkadang dlm grouping nie akan ade scenario khianat mengkhianati antara satu sama yg lain… and katakan lah korang tahu yg diri korang pernah di khianati… depan korang member2 selalu buat baik.. pijak semut tak mati.. tapi belakang ko dia dok tikam bukan main… dia kutuk ko.. dia hina kan kau kat member2 yg lain! Tapi yg ko ni pulak punyer lah jujur dan ikhlas biler berkawan.. tak pernah ko kutuk mengutuk antara satu sama yg lain antara member2 dlm group ko tu! ko tak suker pun ko diam kan diri jerr… ko telan… ko simpan dan ko pendam.. or else kalau macam jenis bangsa gonjengan macam aku nie.. aku akan main lepas jer.. kalau tak suker aku tegur & ckp direct jer… straight to their face.. which aku rasa lebih baik ckp depan2 dari ckp belakang2 kan??? maybe cara nie org tak suker.. tapi pada aku lebih baik cara gini daripada hipokrit nak mamm...! at least org tu tahu dari mulut kite sendiri daripada ‘nasi tambah’!

So tips nya… kalau ade kengkawan in your group members yg mintak maaf… ok aku bagi dialog sebagai contoh lah senang eh!

Kawan : I mintak maaf yer kalau I ade buat silap ngan you selama hari nie!

Aku : haa.. ok.. I maafkan semua yg I tahu… yg mana I tak tahu tu.. you ken ebagi tahu dulu.. then baru I boleh maafkan! Kalau ade kutuk2.. keji2.. umpat umpatan ke.. so kene cerita lah dulu kat I apa yg you dok kutuk, keji dan umpat tu yer.. then baru senang I nak maafkan sebab I dah tahu apa yg you dah ckpkan selama hari nie!

I tell you derrrrrrrrrr… confirm kawan ko tu muke dia herotttttttttt berottt okkkk! Kalau ko tengok muke dia berubah tu waimaa adelah perkara2 yg dia pernah ckpkan pasal ko kat geng member yg lain! ahahahaha… tapi mungkin jugak akan ade jenis bangsa yg cool.. kalau yg jenis cool tu memang tegar lah.. ye lah.. org kata.. dosa ngan Allah kite boleh memohon pengampunan dari Allah.. tapi kalau dosa ngan manusia nie berat skit apabila manusia sesama manusia jer yg boleh memaafkan ye dak?

So kesimpulannya.. kalau rasa nak kutuk.. kutuk lah depan2.. tak yah nak kutuk belakang2… kalau berani just say it out.. takde manusia yg sempurna… so masing2 kene terima seadanya.. itu yg lebih baik.. kalau jenis bangsa suke mengumpat... waima.. memang suke lah ckp belakang2 nie kan…



You talk behind my back.. I don't have any respect for you!

but if you have the guts to condemn me face to face.. then I'll salute you!

Saya yg gonjeng nie suke ckp depan-depan.. saya tak suker main belakang.. sebab saya suke tang yang depan-depan jer! Sebab yg depan tu halal.. yg belakang tu haram wooo… Ehhh!! :p


# Saja Jual pin tudung yg gorjes… anyone interested in buying boleh refer kat Pin2it by NeenaAnuar nie yer utk tengok gambar shawl pin yg gorjes itu! #


4 comments:

mrspuex said...

teringin plak nak ckp depan depan ngn kak neena..hehehe..i mean nak borak borak looorrr..tanak gaduh ngn akak..takuitttt laa..kite ni pemalu ya hamatt orangnye..


nampak kelibat kak neena dlm tv masa kilauan emas ari rabu lepas..still blur what happen..kalau sudi boleh la share kt blog sini ye..

Mummy Audya said...

singgah sini ;)

Mimy Hamid said...

nak kutuk ni heheh


KENAPA KO GOJES GONJENG SANGAT..DA LA SLIM...NAK JADI SLIM MACAM KO BILA NYA...........JELES HAHAHAAH....CANTIK LAK TU...OK


hehehe

Unknown said...

Mimiiiii!!!! ...hhhahahahaha *tepukdahisampaitergolek

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails