COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, September 6, 2012

Sesuci Lebaran 2012 ~ Tragedi Rendang Mak Kite!

Ramai yg dah nak abis review & khatam citer raya... while me baru nak mula first episode!  muahahhaa.. lantak lerrrr!!! :p

Ok.. seriously tahun nie punyer raya macam² tragedi yg terjadik!  adoiyaii... memang Allah nak menduga tahap kesabaran hambaNYA yg sorang nie since DIA tahu yg hamba DIA nie memang kurang sifat penyabarr!! T_________T

Tahun nie turn aku beraya kat KL dulu!  Sib baik lah kampung en.teman tu takat amik masa sejam setengah jerk nak sampai.. so takde lah risau nak balik umah mak mertua ku di petang hari raya!

bakal pengganti Untie Nin nanti nie.. kecik² dah rajin belajar anyam ketupat.. sampai nak nangis blajor nya! haha...
*iya lah tuh... rajin sgt mengacau yg benornya!*
As usual... every year aku mesti masak rendang ayam, kuah kacang & ketupat nasik resipi turun temurun arwah mak aku!  tak kire lah aku raya kat KL dulu ke.. atau pun aku raya kat kampung en.teman ke.. masak tetap masak!  kalau aku balik kg en.teman... apa yg aku masak tuh aku tinggalkan skit tuk family aku yg beraya kat KL nie.. then aku simpan skit dlm freezer tuk aku ngan en.teman plak melantak lepas balik dari cuti hari raya!

DSC_9345 copy
Juadah kami di 1 Syawal!
Nampak tak ade 3 versi redang... itu namanye rendang adik beradik! hahaha....
From left: Rendang versi Kak Long aku... tengah rendang versi adik aku.. and kanan sekali rendang versi aku!  apasal hitamm sgt rendang aku?  cam perli tuan badan jerk kekdah nya! T____T
Tahun nie kami 3 beradik masing² masak rendang versi masing²... semua dok pakat guna resepi yg sama i.e. resepi arwah mak.. tup² hasil air tangannn seperti lah gambar di atas nie! hahaha.. itu lah org kata.. walaupun seibu sebapa... air tangan tatap lain².. tak gitu?   hehehe... since aku dah prepare kuah kacang.... akak aku prepare kuah lodeh...

Anyway... agak
² korang rendang aku tuh hitam sebab apa? hangusss kaaa??? hahaha.. no lah! bukan hangus.. tapi terlebih kerisik skit!  tapi itu tidak mencacatkan rasa rendang aku yg hampir² tak berbuat rendang nie hari tuh disebabkan oleh tragedi yg sangatttt sadissss sewaktu penyediaannya tempoh hari!  Sekali tengok rendang aku tuh cam rendang tok kann sbb dia hitam skit! haha.. tapi ok lah.. rasa dia taklah tak sedap or tak leh makan.. still gorjes rendang ayam aku tuh!  my other 2 sisters punyer rendang pun gorjes jugak!

DSC_9359 copy
Bahagia kiteorg semua makan 3 jenis versi rendang ayam! hahaha...

DSC_9352 copy
sapa ade lagi pinggan sentimental value nie?  kiteorg pakat adik beradik pakai pinggan arwah mak nie dipagi raya!  terasa cam dekat jerk mak ngan kiteorg walaupun sekadar nampak pinggan! uhuhuhu....

Tapi dlm kami tampak gembira tuh... di hati kami tetap tersemat perasaan sedih dan hiba bile sorang lagi ahli keluarga aku dah takde dlm keluarga kami... Arwah abang ipar aku dah pun pergi meninggalkan kami semua!  bulan depan genap setahun pemergiannya.. Al-Fatihah buat arwah mak & arwah abg dollah serta seluruh ahli keluarga kami yg telah pulang ke rahmatullah :(

Sib baik lah ade dua budak kecik nie sebagai penghibur kami di hari raya walauuupunnnn keduanya dah semakin nakal dan nakal sekarang nie!

DSC_9367 copy
Walaupun abg ipar aku dah takde.. tapi anak² arwah (merangkap anak tiri akak aku) tak pernah missed dtg beraya kat umah kami!  Yg dok duduk atas pangku aku tuh dah kire cucu akak aku... so aku jatoh pangkat apa??? Nenek sedara kann??? Nama panggilan yg sesuai pleasee!!  Ok.. dpt dah.. Tok Nin! cool tak? @___@ 

DSC_9361 copy
haaaa... meh Farisya meh.. Tok Nin nak kasik duit raya niee!!!

DSC_9363 copy
Fuhhh.. garang nya cucu Tok Nin nieee!

DSC_9371 copy
the only family portraiture di pagi hari raya! asal lah apak aku tersembunyik disebalik adik aku tuh? adik ko patot dok kanan sekali lah.. bagi kakak faten dok sebelah along... baru lah leh nampak muke ayah! hahaha...
Time amik gambar nie Anith tido.. bapak Anith keluar... sudahnya ini jer lah yg dpt kami rakamkan! seriously tahun nie memang sadis skit collection gambar raya aku!  En.teman demam selsema plak sehari sebelum hari raya... tu yg dia cam lemauuu jerrr!  dia kalau dah kene selsema.. ko jgn harap lah nak pegang camera godang dia tuh! memang pakat dia letak tepi jer.. aku mintak tolong baru lah dia amik... tu yg aku kesian nak suruh byk²... ikut dia lah nak amik gambar ikut keselesaan dia sebab kesian plak aku tengok dia yg tak berapa sihat tuu.!

So basically en.teman demam nie adelah salah satu tragedi di hari raya gak pada aku!  Eeehhh!! aku belum citer lagi tragedi rendang ayam aku tu ek? hahahaha.. dah melaaalluttt punyer jauhh.. dah nak sampai abis entry dah pun.. rupenye aku belum citer apakah tragedi paling sadis sepanjang aku menjadik naked chef kat rumah ku syurga ku! uhuhu..

Ok.. gambar memang takde... aku bercerita jer.. so korang gunakan imaginasi korang sebaikkk mungkin ye!  Ini kejadian yg benar
² berlaku sewaktu aku masak rendang ayam tempoh hari!  Citernya begini... aku dah beli 2 ekor ayam.. dah siap basuh semua dah... then dah beli bahan² rencah rendang ayam yg hendak ditumis... bawang merah 30 bijik.. bawang putih 20 bijik.. 20 batang serai, halia, lengkuas dan cili padi!  so semua bahan² tumisan tuh dah pun aku kopek secara berjemaah ngan en.teman!  Tu yg aku sayang cam nak setengah matikkk ngan en.teman sebab dia memang ringan tulang tolong aku di dapur nak² during hari perayaan - ni iklan!

Then, lepas dah kopek semua bahan² tuu.. aku ngan en.teman dok sama² hiris bahan² tuh semua utk di masukkan ke dalam blender! nak blend mana boleh masuk sebijk sebijiik dlm blender kannn.. so aku pun blend lah bahan² yg dah dihiris tadi... bile blend nampak ok lagi... bile cam susah nak blend.. aku dah tambah air... then dia pusing ok... lepas tuh tetiba aku nampak cam blender tuh leaking melalui bontot/bawah tapak blender tuh!  aku dok ingat maybe terlebih air.. so pasal tuh lah air dia meleleh keluar.. so aku pun stop blend.. coz memang bahan² tuh semua nya dah hancur!  

So, aku pun angkat lah balang blender tuu utk aku curahkan bahan² yg dah diblend tu ke dalam kuali yg dah panas!  Dlm pada aku angkat balang blender tuuu... tanpa sempat aku curah kan ke dalam kuali.. secara tiba² bontot blender a.k.a motor blender tuh tercabuttttttttttttttttttttttttttt!!!! 

HUUUUWWWWWWWWWWWWWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!! 

Memang aku ngan en.teman melopongggggggggggggggggggggggg hokey!!!  habissssssssssssssssssss semua usaha kami menghiris bahan² tumisan tuhh berderaiiiii tumpah ke atasssss lantaii dapurr!!!!

Aku time tuh dah tak tahu nak rasa apa!  rasa kering darah pun ye gakk.. nak nangis tapi tak kuar air mata... sudah nya aku menyandarrrrrr di tepian kabinet dapurr cam seorang pemintak sedekahhhh!!! ahahahhaa... bile kenang balik memang aku nak gelakk.. tapi waktu bende tuh terjadikk... memang naik meroyann hokey!!!

En.teman lahhhh yg cool kan aku.. dia pujuk aku sebab aku cam dah serikk gilerr takmo masak lauk hari raya lagi dah!  nangis jugak lah aku waktu dok kemas² hasill banjir bahan² tumisan tuh kat atas lantai! dah lahhhh tak dpt nak menumis rendang.. tambah lak lagi satu keje nak mengemasss bendealah yg dah banjir kat lantai dapur tuhh!!!

Nak tak nak.. kene lah jugak gagahkan diri kemass perlahan lahan sambiil lap air mata dan hingguss!  Then, camne leh jadik aku masak balik rendang aku yg hitam tuh?  semuanya kerana support en.teman dan jugak adik aku!   Adik aku kesian kat aku atas tragedi malang yg menimpa aku nie.. so dia offer kat aku utk pegi belikan bahan² tumisan tuh lagi sekali... Adoiyai.. touching plak rasanya.. mula² tuh aku cam memang dah give up giler dah.. memang serious rasa dah takde hatii nak masuk dapur pun!  tapi dah adik, ayah & en.teman dok pujuk hati aku yg dah layuu nie.. at last aku gagahkan lah jugak masak rendang tuh lagi sekali!

Memang aku tak leh lupa lah kenangan 'terindah' preparation lebaran tahun nie! very the tragic scene ok! aku memang takde nak snap² gambo bagai waktu kejadian tumpahan tuh berlaku sebab aku just like rasa hidup mati semula dan tak percaya ngan apa yg dah pun terjadi! hahah.. begitu hebat penangan nya kan! 
Apa pun terima kasih lah kat en.teman & adik aku yg support aku utk masak jugak rendang tuh!  if not rasanya memang nan hado lah rendang aku tahun nie! uhuhu...   

Takpe lah.. org kata... kalau semuanye indah² belaka pun tak best jugak kan!  takde lah warna warni dlm kehidupan nie! so lepas nie aku akan berhati-hati dlm gunakan blender.. akan lebih kerap check bontot balang blender tuh utk make sure dia tak longgar!  disebabkan dia longgar tuh yg buat dia berburaiii tuh bile motor blender tuh berputar!  haiyaaa.. macam² hal lahh! bende kalau nak jadik kan.. jadik lah jugak kekdahnya!  It's ok.. sesungguhnya pengalaman itu sebuah pengajaran! :)

Begitu lah fasa pertama siri tragedi lebaran 2012 nie! haha.. baru first tau.. ade lagi tragedi demi tragedi lepas nie! so nanti kannnnnnn ya!!! :D

DSC_9379 copy
Tanpa dirancang dan tanpa berbincang.. akhirnya kami sedondon!  hehehe.. Adik aku belikan baju raya anak² dia color purple tanpa mengetahui yg aku punyer raya warna purple jugak!
 
I love both of them very muchh! ♥

10 comments:

wardah @ fie shah said...

Cik Nena manis bertudung. Kita ada shawl exactly like urs tapi tidak ketahuan bagaimana memakainya sehingga nampak dua2 belah. Adakah boleh membuat tuto atau memberi link tuto jika ada?

Terima kasih Cik Nena.. :)

Pinkjambu said...

manis sangat neena bertudung.. suka!!

ehh itu pinggan pyrex arwah mak pon cmtu designnya.. sentimental value kat situ :(

MiszAscha said...

entry raya kak nin best! kelakarrrrr. hahahaha

Anum said...

COMELNYA SIS BERTUDUNG
GAMBAR2 YANG CERIA

Dee said...

first..pinggan klasik mmg sedap dimakan apa pun di dalamnya..nak2 yg arwah mak kita punya..

second..kesian tragedi rendang..tp bila ingat2 balik..ada juga kenangan kan..pahit tapi terindah..camana tu eh? hahaha..

third..warna tak penting..asal rasanya sedap..

fourth..comelnya baby anith..

fifth..u lagi comel dgn tudung yg sgt stylo..tahniah..alhamdulillah sis..

-anidaothman- said...

pelbagai tragedi yer kaknIn taun ni..sabaq jaa laa.huhuhuu

akak, IKHLAS dr hati nak habaq ni..akak chantikkkkk sngt bila berhijab ni....DANNNNNNNNNNN

pic las tuh sngt comeIiii...... anitH muka iras akak...

Anis Azalea said...

ko pakai hijab jenis ni cun la neena..sesuwaiii gitu. ko ada 1 cucu jek..rilek..aku ni ada 5 cucu. dah jadi Nanny okay...

Deqna said...

lar hai sampai tumpah segala... memang gigih lah korang buat balik....

sian korang..tapi apapun menjadi gak rendang ko kan....

p/s: sila beritahu kat aku sejak bila ni?

Hajar Marzuki said...

I think i fall in love with ur hijab.. care to make a tutorial for it pwetty pweaseeee...

shuhadah Zainol said...

alahai...sian akak... xpe kak...huhu.. anith comel putih gebu.. muka akak ngan anith sama la...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails