COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, January 26, 2012

My Gorjes Gulai Lemak Cili Api Ketam! (Cepat2 Terjah Carrefour Utk Beli Ketam RM14.50 Sekilo)

Way back in 2010... aku dah penah buat entry pasal gulai lemak ketam nie.. tapi kali nie sajaaa gedikk nak jugakk membebel lagi sekaliii coz ade perbezaan yg 2010 & 2012!

Perbezaan bukan lah dari segi cara masakkan.. tapi perbezaan dari segi HARGA ketam dan jugak SAIZ ketam! hahahaa..

DSC_0645 copy
My Gorjes Gulai Lemak Cili Api Ketam!
Nak recipe?  sila terjah  entry yg INI... tapi kali nie aku baik hati sikit kasik korang seciput gambar time aku tengah menggulai lemak nie atas dapur!

CRaB
mood menumbuk aku tak marii.. so aku blendd jek segala bahan2 tu!
Sabtu baru nie.. aku temankan my dad nak gi beli barang kat Carrefour Ampang...  waktu bapak aku sibuk membeli munching munching stuff.. aku saja laluuu kat area barang2 basahh... memang aku nie dasarr keturunan nelayann.. so adelah sangatt alergik kalau tak singgah ke tempat2 yg jual barang2 basah like seafood... datok aku kan nelayannn kat ganuuu.. soo mungkin darahhh nelayan tu kuat mengalir dalam tubuh ku.. uhuhu...

Serious aku memang jenis yg tak boleh tengok seafood kat pasar.. mesti geramm jek rasanyer.. yg selalu control aku adelah en.teman.. dia selalu ingatkan kangg kalau dah beli.. suker wat stock dlm freezer.. masaknya entah biler! elehh!! jgn risau lah Bee... barang2 nie semua kalau disimpan secara frozen dengan kadar super bekuuu... boleh tahan bertahun taukk???

Ok.. berbalik pada citer ketam kat Carrefour nie tadik.. waktu aku wat window shopping kat tempat barangan seafood... tetiba mata aku terbeliakkk nampak pada papan tanda.. KETAM BUNGA - RM14.50 SEKILO! sumpahh rasa tak percaya... bile diketuk-ketuk badan si ketam tu.. (ketuk tu nak tahu lah ade isi ataupun kosong) amboiihh.. memang terasa lah yg ketam nie cam penuh isinya.. then tak puas hati.. aku main angkat2 ngan tangan aku.. timbang ngan tangan sendiri pulak.. in order nak tahu beratt atau pun ringan si ketam bunga nie.. uit! memang betoi lah.. ketam nie bukan main berat.. then saiz dia pun adelah super besar!! 

Wawawaawawaa... serious I tak boleh nak tahan napsu 'memancing' ketam kat situ!  so apa lagi.. aku ngan rakus nya amik 5 ekor yg besarr lagi berat utk ditimbang berat nya dahulu... gilerr arr.. memang pada aku murah giler 5 ekor yg sasaa itu tak sampai RM25... then aku pegi tambah lagi 4 ekor.. total kesemua 9 ekor ketam only RM47!  Murahhhhhhhhhhhhh tauukk utk aku yg selalu pi beli ketam kat pasar malam yg sekilo adelah around RM23-RM24! (terlupaa lak nak suruh en.teman snap gambar aku tengah 'memancing' ketam.. sbb tak percaya harga runtuh.. terus sampai terlupa) 

Bile budak Carrefour tu tolong siangkan si ketam tu ngan dibelah dua.. perrggh.. memang betoi lah isi dia padatt.. so terasa sangat lah berbaloii beli ketam2 tu... Then balik umah cam hairan giler.. naperr lah ketam tu murahh sangat ek?? ahahaha.. so aku bukak website Carrefour!  tengok jumpa nie! 

carrefour-v1-19011203
Nampakkk takk???
Ok.. rupe-rupanya Carrefour tengah buat promotion skg nie... korang leh terjah online catalogue carrefour nie.. rasanya promotion nie ade di most of Carrefour outlet! so pi terjahh cepat kaalu nak makan ketamm murah!! and promotion nie valid till 2nd February nie sahaja yerr!!

DSC_0646 copy
Isi dia memang padatt! Puass sangat2 ngan ketam yg dibeli kali nie.. sampaikan ke kaki2 dia pun isi bukan main penuH!
Aku kalau beli ketamm.. memang tak penah masak lauk versi lain... kalau beratus kali beli ketam pun rasanya aku akan tetap buat gulai lemak cili api coz aku rasa puass bile dpt makan isi dia soaking with gulai lemak tu.. dapat lah nak srooooooooooootttt srooootttttttttttt sedutt sampai semputt! hehehe... kalau cam buat chili crab tu isi dia tak merasapp sangatt cam kalau kite buat gulai nie..

2 hari raya cina... 2 hari jugak kami berdua kenduri makan ketammmm nie.... Damnn nice enjoying our Chinese New Year holiday with those gorgeous crabs in house! tak sanggup aku nak pi jejalan keluar dari KL.. giler sentakkk lagi sesakkk.... buat sakit kepala jek!  Lepak KL gilerr best.. jalan lenggang giler.. dari umah gie KLCC mengambiil masa less then 10 minit!

Puassss.. memang puass dah makan ketam kali nie.. tapi disebabkan offer nie valid till 2nd February.. so aku tekad ingat nak buat stock lah si ketam nie.. sebab tak tahu biler lagi boleh dpt ketamm at this price rate.. so semalam balik dari keje... gigihhh aku singgah Carrefour Ampang.. sekali pegii.. dah licinnnnnn daaaa..... Hampaaaaaaaaa!! takpe... will chekidaout by this saturday.. pepagi aku dah nak terpacak kat Carrefour Ampang nunnn!! :p

5 comments:

Deqna said...

aku pun pantang nampak barang basah, memang rasa nak membeli jer... aku pulak suka udang.. pantang nampak udang... ketam tak pernah lagi lah... ko nak borong ketam nanti leh letak kat freezer ke? sbb aku memang tak pernah simpan ketam, biasanya beli terus masak....

shuhadah Zainol said...

murahnye....

btw, cuti CNY baru ni..shu buat ayam masak lemak cili api kak nin...licinnnnn...semua cakap sedap..hihi..

SURIA AMANDA said...

pelik kan..CNY udang bapak mahal..tp ketam lak murah..psst neena..kalau guna kunyit hidup lagi marii...

Mimy Hamid said...

aku suh ayah aku beli ketam kat pasar..katanya mahal lagi...mmg murah la harga ketam ko dapat ni..berbaloi

Toko Online Ramuan Madura said...

sip maknyzzz banget...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails