COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, August 9, 2011

My Gorjes Sambal Belacan Mangga! Dalam Hati Teringin Nak Makan Sambal Belacan Kuinin @ Bachang Yang Sebenarnye!


Aku sebenarnyer teringinnn nak makan sambal belacan kuinin @ sambal belacan bachang! dulu waktu arwah mak aku ade.. dia rajin lah buat sambal belacan kuinin ataupun bachang!  aku weekend baru nie carik buah bachang mahupun kuinin nan hadoo lah pulak kat kedai.. ermm... maybe kene pegi pasar tani!  takpe lah next time aku terjah!

So since dah takde.. aku belasah lah beli mangga mude utk dibuat sambal belacan!  penah gak arwah mak aku buat sambal belacan mangga nie.. so biler teringat kat dia tu yg teringat nak buat tuu.. uhuhu...

DSC_0373 copy
my gorjes sambal belacan mangga! super powerr kepedasan nya nie! sapa tak tahan tak leh amik banyak2! ehehe...
Sebenarnyer kalau nak best dan pure buat sambal belacan nie.. kene tumbukkk ngan batu lesong! tapi aku memang tak sanggupp sikit nak mengadapp batu lesong! sbb abisss terpercikkk merata-rata dan meletop2 cilinya bile ditumbuk!  silap haribulan terpelanting bijik cili masuk direct ke mata! aduss! tu yg paling tak boleh blahhH! so adelah lebih afdal aku blendd kan ajer sambal belacan aku dlm blender... janji sedapppp!! ehehee... 

Dulu rasanyer dah penah citer camne nak wat sambal belacan nie.... tapi takpe lah.. kite citer lah lagi sekali.. kot2 ade yg tak berapa nak sure buat sambal belacan mane.. sbb dulu penah ade gak yg bertanyer kat aku camna nak wat sambal belacan... mudah ajer... cara2 nak buat sambal belacan mangga nie sama jerk cam nak buat sambal belacan biasa.. cuma perlu di tambahkan mangga nya saja biler dah siap diblendkan kesemua bahan2 di bawah ini...

DSC_1981 copy
Blend @ tumbuk kan ajer cili merah, cili padi kalau nak pedass, belacan dan gulaa.... then perahkan air limau kasturi dlm cili yg dah di blend @ ditumbuk tadi.... kacau sampai rata.... siap!!!  senang kannn?? tips kalau nak sedap sambal belacan nie... lebihkan belacannn and gula sedikitt...  lagi best kalau dpt pakai belacan pure dari Melaka... 

So dah siap blend... hiris2kan buah mangga / kuinin / bachang... then campurkan dan gaulkan sampai rasa buah yg telah dihiris bersama sambal yg telah di blendkan tadi tuu.. maka siaplah sambal belacan yg super gorjes utk dijadikan sebagai pembuka selera!

Actually aku buat sambal belacan mangga nie pada sabtu yg lepas... ade menu2 lain bersamanya.. will continue in next entry yea! :)



24 comments:

Anum said...

syokkkkkkkkknya
comfirm pedas nie

Zaharah said...

suka juga...
bila makan rase pedas-pedas masam kan :)

Cik Cilik said...

sis...x mo mkn pedas2 sngat...
buasir bulp...!

Mimy Hamid said...

nasib aku dah makan sambal bachang...tak la kempunan...ko cili padi mesti ada kan...berapiii

Kyra said...

perghhh sedap ni..nak pulak makan dengan nasi panas2 best tu

Pepel BoNda AmaNi said...

makcik...ko dah buatkan aku..mengidam sambal kuini...uwaaaaaaaaaaaaa mama..tolong buat sambal kuini..eh..eh..mama lak kena kan..

Dyla Zaman said...

wahhh.. last makan ni 3 bulan pas.. windu nyer nak makan sambal kuinin nih..

nome said...

umang ai!!! terangkat tekak tgk tahap kepedasan cili mangga nih...but i loikeee 1000 times! :D

Dee said...

byknyer cili..hehehe..

eLLy said...

walawehhh.. mesti mantoppp kepedasannye :D

shuhadah Zainol said...

fuhh...tgk cili api tu...mesti pedas membara ni...

NeenaAnuar said...

Anum:
hihi.. boleh tahan laa! :D

NeenaAnuar said...

Zaharah:
yeaa.. masam2 tu yg buat lagi kick tu sometimes! :D

NeenaAnuar said...

Cik Cilik:
ahahaha.. yea yea thanks! memang I control pengambilan cili pedass bangatt nie! :D

NeenaAnuar said...

Mimy:
waaaaaa!! syioookk lah ko dah dpt sambal bachang! huhuhu....

NeenaAnuar said...

Kyra:
yeaa.. memang pun! layann sungguhh! hehehe...

NeenaAnuar said...

Pepel:
hahaha.. ko memang laa pepel.. semua pun maktok yg buatkan kannnn.. mentang2 lah org ade makk.. uhuk.. uhukkk..

NeenaAnuar said...

inspired:
tu lah.. I pun tak dpt2 lagi sambal kuinin niee.. huhuhu....

NeenaAnuar said...

nome:
ahahaha.. ko memang! aku tahu ko pun sukerr makan pedas kan! kite leh geng! ehehe..

NeenaAnuar said...

Dee:
hihi.. hantoo ciliii! :D

NeenaAnuar said...

eLLy:
sampai melatoopss kebabaooommm!! ahahhaa...

NeenaAnuar said...

Shu:
berasap gak lahhh kalu makan nie! ehehehee....

PinKy MoMMa said...

mencilehhhhhhhh tgk okeh! letops :)

NeenaAnuar said...

PinKy MoMMa:
ahahaha.. memang terangkattt! :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails