COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, May 25, 2011

5th W.A. > 5th Trip to Melbourne In Autumn Season!


Aku sendiri macam tak percaya yg lagi sekali aku boleh menjejakkan kaki dibumi Australia ini...   sesungguhnya jika tanpa izin dariNYA.. dan jugak tanpa perancangan awal.. rasanyer mungkin sukarr utk aku melaksanakan impian aku utk bercuti di bumi Australia kali ini terutama di musim luruh... percaya atau tidak... aku punye lah mengidam nak pergi Melbourne since ever 2009 lagi...

Nie semua gara2 aku tengok rancangan LANGKAH MAWI WORLD kat Astro Ria lah nie! dia pergi Melbourne pada musim luruh.. memang luruhhh hati aku tengok slot dia berada kat sana.. cantikksss gilerr! hati aku memang dah terpauuuuuuuuuutttttttttttttttt sangatttt!!! so tu yg aku create satu entry dulu... Sila refer kat LINK nie... time tu memang hati dok meronta2 nak sesangatt terbang ke Melbourne.. dan2 rasa nak terbang dan pergi ke sana.. tapi biler check2 timing nak pergi.. musim luruh kat Melbourne during March-May every year.. tapi disebabkan aku pun tak berapa nak sihat in 2010... so tu yg postpone ke tahun nie.. and alhamdulilahh.. segala perancangan awal aku berjaya jugak... 

Salah satu penjana dan kekuatan aku utk terbangg jauhh dan bercuti ke sana ke mari adelahh disebabkan olehh....

DSC_0009 copy
AIR ASIA!! yeahhh!! NOW EVERYONE CAN FLY!! seriously quote itu sangattt sesuaiiiii!!!
Disebabkan Air Asia lah aku dah dapat merasa & menikmati percutian di sana sini.. baik di dalam malaysia mahupun di luar negara... kalau tak de Air Asia nie.. tak tahu lah.. rasanyer memang mengidammm sampai ke sudah lah jawabnye! and of coz bukan aku sorangg lah yg dah merasa... ramaii lagii antara kite yg dah dpt menikmatiiii perkhidmatan ini kann... Bravo Mr. Tony Fernandes!

Perancangan awal dah pun aku buat utk trip nie... Aku plan nak pergi bulan lima tahun nie kann.. bulan lapan tahun lepas aku dah purchased dah ticket utk ke Melbourne nie...  Waktu tu Air Asia ade wat promotion gak lahh.. tapi tak ingat promotion apa.. rasanyer NO FUEL SURCHARGE kott... and harga tiket pun leh tahan murahh... biasanyer aku before purchase aku memang dah rikii rikiii dulu harga2 ticket... so dari situ aku leh tahu sama ade harga tiket murah atau mahal kalau aku nak beli... pendek kata... kalau nak dpt good deal.. memang banyak kerja sikit lah nak kene buat & study!

This is just for information only... coz sometimes kalau aku tak bagi tahu.. nanti mesti ade yg tanyer.. berapa harga tiket aku beli... so better aku sharing2 jerk kat sini terus.. in case korang nak pegi terbang ke Melbourne esok lusa.. so leh guna harga aku nie sebagai guideline lah kot.. kalau korang dpt harga lagi murahh.. lagi bagussssss.. jgn ditunggu lagii.. grabbb kan ajer!!! kalau mahal sikit dari apa yg aku beli pun still ok.. tapi kalau jauhh jurangnyer.. pikir lah dan decide lahh.. kalau ade duit ON Jerkk.. kalau tak.. hold lah dulu till you get the best price on it yea! ;)

Total amount I paid for 2 person.. RM1,486.00.. harga tu dah bersih which dah termasuk selected seats, luggage & food!
Nie sekadar peringatan berhemah... kot ade yg dah tahu takpe.. aku saja nak roger2 kat sapa2 lah kot yg tak tahu.. skg nie air asia punyer style.. kalau ko fly dari Malaysia nak ke mana2 negara luar.. memang dia charged harga RM.. tapi biler ko nak balik dari negara luar ke malaysia.. cam contoh aku pergi Aussie nie.. harga makanan atas flight diaorg akan jual in Australian Dollar yer anak2... which is kalau di convertkan macam mana pun jadik mahal dari duit RM kite lahh.. this goes for all routes.. kalau route ke London.. ko bayar lah dlm kadar Pound.. it applies only for trip yg nak balik ke Malaysia.. 

So bagi mengelakkan masalah ini.. so se-elok-elok nyer beli lah food korang awal2 waktu korang purchased tiket.. so korang dpt beli pada kadar Ringgit Malaysia dan jugak pada kadar yg murah... for luggage pun camgitu.. pandai2 lah budget berapa kilo yg korang akan travel pergi dan balik.. biasanyer kite kalau pergi kg tu kurang kann.. kalau balik confirmmm ko naik 3-4 kilo sbb shopping! hahaha.. so pandai2 lah budget yer.. coz kalau tak cukup KG nanti.. memang sakitttt arrrr nak bayar kat airport which is around RM40 per KG kalau tak salah aku...   


Aku saja lah gatal2 dok survey kat Air Asia webpage semalam.. kan skg diaorg tengah wat promotion kann.. harga tinggi sikit.. maybe sbb ade fuel surcharge.. dan jugak harga tiket agak mahal berbanding waktu aku beli dulu... total amout around RM1,888.00 for promo ticket!  sib baik lagi murah.. kalau lah aku beli dulu lagi mahal dari apa yg aku survey semalam.. confirm aku meroyannnnnnnnnnn! hahaha...

Tapi aku rasa kalau diaorg buat free seats confirm lagi murah.... maybe leh deduct lagi RM500 kott.. so around RM1000 tak ke muraahhhhhh utk 2 org pergi balik Melbourne I telll youuuuu derrrrrrr??? Cam aku tak grab free seats offer dulu sbb diaorg punyer travel period not in May... aku memang dah decide nak pegi in May sbb Autumn season kan.... so tu yg aku tak beli... cumanyer satu lah... kalau commit awal2 beli tiket camgini.. nak2 yg makan ribu rabann nie.. memang kene bertawakal dokkk lahh! sbb segala kemungkinan bakal berlaku dari tempoh kite purchase tiket kann... in case ade hal emergency ker apa ker.. memang kalau nasib tak menyebelahi.. memang silap hari bulan kene burn lah tiket  yg kite dah purchase awal2 tuu... aku tu satu fobia gak tuuu.. bukan tak takott weiii.. purchased harga tiket lebih dari 1k... pastu tetiba if anything happen in between.. abiss laaa jawabnyer.. bye bye kan aje lahh.. ye lah.. sbb tiket nie bukan nyer leh tukar2 kann.. once purchased consider sold! hahahaa..

Anyway.. apa pun pokok pangkal nyer hanyalah.. kite hanya mampu merancang... tapi Allah yg menentukan segalanyer... kalau ade rezeki kite.. adelah lahhh... dan alhamdulillah. berkat doa aku mintak dipermudahkan segala-galanya... pada 12 May 2011 around 8:30AM waktu Melbourne... 

DSC_0001 copy
sampai lah aku & en. teman di bumi Australia itu... waktu nie dpt tengok fajar menyinsinggg... owhh.. sangat indah ciptaan Mu Tuhanku...

DSC_0005 copy
8 jam dlm flight! perggghhh!! memang azabbbb!!! tidoo jerk la kejenyer!

DSC_0008 copy
pasangan suami isteri yg tak mandi & tak cuci muka! well.. bukan kami jerk.. semua org dlm flight tu pun camgitu gaks! :p  Btw, waktu nie dah siap sedia nak landing dah kat Melbourne Airport...
Maka selamat lah kami landing di Melbourne Airport... so to be continued in next entry yea!!


15 comments:

shuhadah Zainol said...

tersangat detail penerangan akak tu...

sapa yang x paham tu xtau la...

cantik gambar dr atas flight tu yer..:)

Mimy Hamid said...

details...i like....beb per kg RM45...mahal..better beli tp aku gi dlam msia je...takpe tak beli..pastu hamik bergondol brg bawak....oh melbourne bila nak smpi ni..Insya Allah ada rezeki akan smpi..tak de rezeki tgk org pegi pun dah rasa gak..

Queen said...

nik dah burn satu..seb baik la tak sampai ribu..ratus2 pun..terasa gak la..sebab?..preggy,...hahaha...

burn la satu ke medan..yang tu pun siap amik makan...siap luggage.. =)

sLeepIng beuty said...

Best ..
huhu tak sabar tggu next entry ..

ratusiput said...

aku naik kapal terbang pun tak pernah lg beb...cian aku.ehehe...tahniah kat ko sbb dh 2 kali jejakkan kaki ke bumi australia..

xi da ya said...

uwaaa...bestnye~~
teringin nye nk pegi!!
cpt2 smbung story~~
:)

Yana@Nana said...

wah bestyer.. sonok dpt pergi negara org..nie..

NeenaAnuar said...

Shu:
tu arr.. penatt akak ko bercerita panjang leborr nie taw! hehehe...

NeenaAnuar said...

Mimy:
yup! luar & dlm negara tak sama.. hehee.. insyallah ade rezeki ko nanti tu..

NeenaAnuar said...

Queen:
hehe.. takpe.. preggy much more important.. esok2 leh pegi ngan baby pulak! :D

NeenaAnuar said...

sLeepIng beuty:
hehehe.. thanks! :D

NeenaAnuar said...

ratusiput:
thanks beb! takpe.. insyallah satu hari nanti pasti en. kitol leh bawak ko terbangg dlm kapal terbang! :D

NeenaAnuar said...

xi da ya:
insyallah akak doakan semoga satu hari nanti kamo boleh bercuti di sini jugak! :D

NeenaAnuar said...

Yana@Nana:
alhamdulillah... jauh perjalanan.. luas pandangan dan banyak pengalaman yg diperolehi... :)

hetchr said...

hi! tq so much for sharing yr experience. i dok ulangkali baca coz nak tips for Melb. the price u dpt is seriously worth it. i bought mine in July dis yr, travel nxt yr May..2.6K (tambah ins n luggage i tambah).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails