COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, March 24, 2010

2 Tahun Telah Berlalu!


Ibu.... Mak... Mama... Mummy... hanya tinggal satu perkataan yg boleh aku tulis tanpa boleh menyebut @ memanggilnyer! Kalau ade pun hanya dlm mimpi biler aku bertemu dengan nya!


Kerap juga aku bertemu dengan dia dlm mimpi ku.... sekurang kurangnyer dapatlah melepaskan lelah rindu terhadap dirinya! walaupun adekala dia bersuara.. adekalanyer tidak.. tapi aku puas! puas kerana dpt menatap wajah nya.. puas dpt bercakap dengan nya.. walaupun aku tahu ianyer sekadar dlm mimpi! hmmmm.. nama pun mimpi.. sudah pasti mainan tido! tapi itu semua tidak menjadi soal buat ku.. kerana aku terlaluuuuuuuuu & teramatttttt rindu padanye! mungkin kah dia juga rindu untuk bertemu dengan ku? Harap2 begitu lah!!

Kali terakhir aku bertemu dengan dia 3 hari lepas... yeaa.. dia muncul dlm mimpiku! dia muncul dikala aku sedang menghitung hari & tarikh yg paling pahitttt dalam hidup aku!! Hari ini... 24hb March merupakan satu tarikh yg takkan dapat aku lupakan... aku kehilangan seorang insan yg paling aku sayangi.. paling aku sanjungi... dia lah idola ku... dia lah segala galanyer buat ku... tapi apakan daya.. Allah lebih sayang nya... walaupun pahit buat ku... tapi sesungguhnya aku redha ngan pemergian arwah mak...

Tiada siapa pun di dunia nie yg sanggup kehilangan mak kan? kalau boleh memang kite nak mak kite ade jer ngan kite sampai lah hari kiamat... kalau mak kite ade ngan kite.. kite sentiasa jerk rasa selamat... itu lah yg penah aku kata pada mak aku.... Tapi, melihat pada keadaan arwah mak 2 tahun yg lepas... sewaktu dia bertarung nyawa antara hidup & mati... sesungguhnya aku memang memohon pada Allah S.W.T untuk menjemput mak pergi dan berada disisiNYA!

Mengapa aku berkata begitu? Sbb aku tidak sanggup melihat penderitaan dia dlm melawan penyakit kronik itu... makan ubat & berubat macam mana sekali pun memang tidak boleh baik! malah penyakit itu menjadik lebih ganas! huh! itu lah kanser! kalau disentuh pasti dia akan menjadik lebih liar & cuba untuk melawan balik...

Selepas 2 tahun kehilangan mak... aku tidak penah merasa sedikit pun perasaan ralat @ terkilan ngan pemergiannyer.... ini kerana aku puas! yeaaa.. aku sgt2 puas hati kerana....6 bulan sebelum dia meninggal dunia.. aku dapatttt....

~ menjaga & menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak terhadap mak sebaik mungkin....

~ aku berpeluang utk menemankan dia ulang alik ke hospital sehinggalah bermalam selama 2 minggu di hospital.... tidak dinafikan menjaga org sakit bukan satu tanggungjawab yg mudah! tapi segala susah payah aku ketika itu kini telah menjadi satu memori yg sgt2 indah buat diriku!

~ aku juga puas kerana dpt menjaga makan minum dia...

~ dan yg paling2 aku puassss biler aku dpt temankan dia berborak... tido sambil berpelukkan bersama-sama dia... kemudian kami sama2 melepaskan segala perasaan antara sama lain.... diwaktu itu juga lah aku ade menyatakan padanya yg aku mahu memohon ampun & maaf diatas segala kesilapan aku terhadap dirinya... halal kan segala makan minum ku.. doakan yg terbaik buat aku... aku juga ada menyatakan yg aku tidak tahu bagaimana mahu meneruskan hidup ini tanpa dia disisi... kemudian dengan tenang arwah mak menjawab....

"Mak dah pun ampun kan segala-galanya.... mak pun mintak maaf sama pada angah yerr..."

"Angah anak yg baik.... Angah jangan risau.. angah ade Nuar... Nuar suami yg baik... mak tau dia boleh jaga angah dengan baik..."

"ingat satu perkara... kalau esok2 mak dah tak der & angah teringat pada mak.... jgn lupa sentiasa sedekah kan al-fatihah... itu lah yg terbaik buat mak... kalau angah rindu kat makk... mak pun rindu kat angah jugak... so, ingat satu perkara.. walaupun mak dah tak der depan mata angah.. tapi ingat yg mak sentiasa berada disisi angah! Dan juga Insyallah... mudah mudahan kite dpt bertemu di SANA nanti... *sambil memberikan satu senyuman yg paling manis buat aku*"

Waktu itu tiada kata2 yg mampu terkeluar dari diriku melainkan AIR MATA!!! Aku peluk erat emak.. nangis senangis nangis nyer!! aku tau mak pun sedih... sedih bercampur risau... ye lah sapa yg tak risau biler sudah tahu maut sedang menanti... tapi aku memang salute pada arwah mak.. dia seorang yg sgt2 tenang... tabah & kental dlm menghadapi ujian Allah buat dirinya! aku sendiri tidak pasti adekah aku kuat tuk menghadapi ujian itu sekiranyer aku berada di tempat arwah mak! Tapi aku percaya & harap dengan segala ujian yg dihadapinya itu.. bakal terhapus lah sedikit sebanyak dosa2 arwah.... sesungguhnya Allah Maha Pengampun & Maha Penyayang...

Dalam pada puassss... tidak dpt aku nafikan yg aku masih lagi tidak dpt mengengkang air mata ini dari gugur membasahi pipi... walaupun perasaan 'terbiasa' mak tiada lagi disisi... tapi ade saat & ketikanya perasaan sebak & hiba pasti timbul disaat aku mengenangkan nya! Well she's always in my heart! Deepp in my heart!!! Mom.... I loves & miss you forever & ever!!



UNTUKMU IBU.....

Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian

Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan

Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati

Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi

Tuhan Yang Esa
Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu

Oh! Ibu
Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu

Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu

Saat ini
Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu

Ibuuuuuuuu...

~AL-FATIHAH~
AZIZAH CHE' MUDA
02-11-1954 ~ 24-03-2008


p/s: waktu jaga arwah mak kat hospital aku penah ckp ngan dia... "mak, esok2 kalau mak dah tak der.. mesti angah akan selalu nyanyi & dengar lagu UntukMu Ibu... pastu gerenti angah akan nangis punyer..." then arwah mak jawab... "mmm... lagu tu memang best kan?" (Huuuuuwaaa... memang aku dah start melalak dari semalam dah pun! uhukkkk.... uhukkkk...)

20 comments:

Lady of Leisure said...

sedihnya i baca... :(
esp kata2 dari your mom... sedekahkan dia Fatihah banyak2 ye, kita sama2 doakan your mom tenang di sana... i just cant imagine how it feels, my mom jauh di perlis pun i boleh nangis rindukan dia... apatahlagi u... be strong ye dear.. *hugs*
uhuk, serius sebak n jatuh air mata i baca entry u this time...

Unknown said...

i pun tumpang sedih & alfatihah for arwah...tapi sekurang2nya u dah buat yg terbaik sbg anak...tu yg I betul2 rasa terharu....tu sbb sementara mereka masih ada kita kene appreciate mereka sebaik2 nya...

hasifi b hasnan said...

kak, saye nanges tw bace post ni.. huhu.. papepon, jgn sdey2 taw.. mari kite doa same, agar beliau ditmptkan bersame mereke2 yg beriman.. amin. =)

Cik Yayang said...

Sebak!
Sedih baca dkt part, pesanan dari arwah...Al-Fatihah buat arwah..:-(

Unknown said...

dah nak nangis ni...
satu hari nanti kita pun akan alami situasi camni gak tapi x tau la sape pegi dulu nanti...

al-fatihah untuk mak neena

CuppyCakeMommy said...

al fatihah to ur mom babe..

Mimy Hamid said...

sebak , sedih, hati terusik...huwaaaaa..serius ni tak tipu...mengalir air mata tetiba...u strong neena...good girl...i ni tak tau la cam ner nk menempuh tanpa ibu tersayang...bila baca ni..i nak balk umah skrang gi peluk mak i...sabar neena...u mmg tabah...AL fatihah kt arwah

Cik Ina Do Do Cheng said...

setiap manusia mesti tak nak kehilangan mak. macam akak gak. akak rasa mak akak akan hidup selama-lamannya.tapi masa hari kematian dia baru kita sedar, rupannya mak kita dah pergi meninggalkan kita.sama-samalah kita berkongsi perasaan yang sama.

joijoi80 said...

yang hidup pasti akan pergi.. joijoi sendiri dah kehilangan arwah bapa hampir 17 tahun yang lalu.. bila orang yang disayangi tiada di sisi membuatkan kita hampir terkulai..

LiAnA said...

AL-fatihah untk ibu neena.. moga dia ditempatkan dikalangan orang yang beriman..


sedihnya :-(

Deqna said...

uwaaa... sedihlah entry nie.. menyucuk jiwa dan raga... ko bertuah selalu dapat jumpa mak ko dalam mimpi..

aku dah lama tak mimpi arwah ayah aku tau... tapi aku tak pernah lupa sedekahkan doa tuk dia....sudah 22 tahun berlalu.. :(

Suki Cida said...

uhhhh hugz gurl... kamu begitu tabah...

shuhadah Zainol said...

neena.. sedihnya story neena.. sy pon nangis bila baca.. actually, bila baca story neena sy teringat mama saya kat umah..pon sdg sakit.. sakit tulang belakang.. sedih sgt tgk dia.. selalu merungut kat sy.. sy nak bantu tuk pulihkan dia.. tp, x terdaya la..yg boleh sy bantu.. meringankan bebanan dia & menggembirakan dia saja... sy kalau story pasal ibu..mesti x thn..mesti nak meleleh airmata.. neena..be strong k..
Al-Fatihah utk arwah...

its me said...

eh awak buat saya sedeh....acehceh berawak plak...jap...alfatihah tuk aunty dulu...

HARGAI IBU anda selagi ada ekk..mak along syg mak..tetiba...aku windu mak aku babe...

Pepel BoNda AmaNi said...

:( al-fatihah tuk mak sis..semoga rohnya aman dan di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman..amin...
tabah menghadapi setiap dugaan dan cabaran hidup nie k..memang berat kan rasa bila kita kehilangan IBU...ya allah xdapat nak di bayangkan..

NeenaAnuar said...

TO ALL....

TQ very much for your kind support...

Terima kasih juga sbb sudi sedekah kan al-fatihah buat arwah...

Insyallah... semoga arwah tenang disana... amin amin ya rabbal alaminn...

eynda said...

Sedihnyer neena :-(

Al-Fatihah buat arwah mak neena....

NeenaAnuar said...

Kak Eynda:
Thanks kak...

Unknown said...

i nangis...nangis...n nangis baca entry ni...sedekah al fatihah bnyk2..

fiena_sofie said...

speachless....penah melalui pengalaman yg sma dgn akak....tp bkn mak sy,...tp nenek yg plg tabah jga sy dr kecit...bygknlah betpa mnja nya idop sbgi cucu tunggal wlupon nenek sy ada 4org cucu ag...mksdnya sy lah dya plg syg...ketika sy menuntut ilmu...terpksa berjauhan berbulan lamanya...dya saluw sakit2...risau sy hanya tuhan y tahu dan sy sentiasa berdoa agr sy sempt jga dya...
namun allah lebih syg kn dya..ketika sy bwu nk lepas kn rsa rindu yg lma terbendung ...dya pergi lpas dua mggu sy cuti...smonggu tlntr dlm icu...xtergamak nk tgk keadaan dya msa tu...sy rindu nenek sy...hingga ari ni rsa rindu nenek sy...

::al-fatihah::

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails