COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, November 4, 2009

Yg Menarik Perhatian...



Sepanjang aku berada di gold coast.. ade lah beberapa perkara yg menarik perhatian aku which aku rasa ade certain2 things yg boleh aku ambil sebagai info berguna & jugak sebagai iktibar...



1) Dari sekecik2 manusia hingga ke setua-tua manusia yg pergi melancong... ternyata usia tidak membataskan pergerakkan mereka! memang gen org putih nie kuat berjalan lah... dari baby dah di latih tuk kesana ke sini... mana lah diaorg tak jadik kaki berjalan biler sampai ke tua....



Baby nie pegi tengok whale watching bersama2 aku..
Persoalannyer baby tu tengok kah?
But yg pasti parents dia tengok lar kan!


MORAL OF THE STORY:
~Aku kene jadik cam diaorg nie.. kalau dah ade baby pun pegi jerr berjalan... tapi masalahnyerr.. apa yg aku notice lar kan.. anak2 org putih nie.. diaorg verryyy behave taw! tak banyak karenahhh... diam jerrr.. baik dlm flight... baik kat mana2 pun lah.. kalau parents diaorg suruh duduk.. diaorg duduk.. kalau parents suruh makan... diaorg makan.. pendek kata senang jaga lah... pasal tu senang dibawak berjalan... cuba kalau anak2 org m'sia niee.. confirm terkinja kinja sana sini! errrmm... mungkin faktor genetik & jugak culture diaorg dah sememangnyer sebegitu kannn.. so memang tak leh nak ckp apalah.. apa pun aku akan cuba didik anak2 aku nanti supaya behavee kalau diaorg nak gie berjalan waktu kechik!! :P ~



Tengok nenek niee...
Maintain coooll jerrr...
Walaupun muke dia memang berkedut seribu!
Aku ternampak dia kat Surfers Paradise beach!



Jgn tengok aku... tapi tengok pada old couple yg disebelah aku tu..
Maintain & steady jer couple nie taww.. suke aku tengok...
Waktu nie kiteorg tengah tunggu bus nak ke Movie World...


MORAL OF THE STORY:
~Esok2 biler aku & en. teman dah tua camgini... Harap2 dptlah kami kekalkan aktiviti kami seperti skg ni yer... asyikk berjalan jerrr kerojenye... so, kalau dulu aku selalu rasa cam alah.. malas lar dah tua2 nanti tak yah lar nak berjalan2 lagi... but biler aku tengok org2 tua camgini dok sempooii jer berjalan sana sini.. terus ianyer membakar semangat aku dihari tua esok.. ceaa... but insyallah.. kalau boleh lar kann.. so aku tak nak negatipp.. nak positipp jerr... tapii.. ade lagi tapi tuu kann.. hahaha.. tak lar.. tetiba aku terpikir lak.. rasanyer boleh jer berjalan provided kiteorg tak der tanggungjawab nak menjaga anak cucu lar kot.. sbb like mat salleh nie paham2 ajer lar kan... diaorg punyer culture very independent... anak dah kawin jer.. cucu jauh sekali lar diaorg nak jaga... which not like our culture yg dah beranak pinak.. masih lagi nak menyusahkan mak ayah kite sendiri tuk menjaga anak2 kite.. so nie peringatan tuk diri aku sendiri lar jugak... supaya be very2 independent... unless dah terdesak sgt tu tak leh buat apa lar kann.. anyway.. rasanyer from now pun aku memang dah independent pun coz mak dah tak der... ayah of course not in da list lar kan kalau nak menjaga cucu nie.. lagi pun dia dah tua sgt dahh... so, alhamdullilah takat ni I'm a survivor! Hopefully anak2 aku sok pun leh jadik survivor cam aku so that aku & en. teman leh gie jalan2 lagi di hari tua... ahaksss!!!



2) Sakit & berpenyakit bukan lah satu penghalang & menghalang diri tuk pergi bercuti!


Aku ternampak budak nie at Movie World...
Sian gak aku tengok dia... org lain dok enjoy2..
Main permainan itu ini.. tapi dia tengok jer org lain main..
Tapi tak per lah.. even dia tak dpt main any games..
But yet I guess she do enjoy her days there..



Siann aku tengok budak pompuan tuu..
Tangan dia bersimen.. but yet parents dia leh bawak jalan2...
Really good example!


MORAL OF THE STORY:
Kalau let say aku sakit ker apa ker... jgn lah aku nak down2 sgt tak tentu pasal kannn... tengok cam org2 diaorg nie haa... relaaaxxx jerrr.... sakit2 pun enjoy.. sakit2 pun berjalan.. so just be positippp... positiippp and positippp... :D




3) Hah, yg nie bukan iktibar yg perlu diamik oleh aku.. tapi perlu di ambil oleh kerajaan Malaysia!!


Stroller pun ade tempat parking ok!
Jgn ingat motor or kerata jer yg ade parking taw...
anyway.. disetiap taman tema or tempat awam diaorg...
Ade jer kemudahan2 tuk pelancong & org awam..
Pendek kata... sentiasa selesa jer lar berada disana..
Not much of hassel!



Entrace @ Movie World..
Nak masuk pun ade laluan tersendiri...
Tak der lar kaco ngan org2 lain kan..
So, very the sistematik gituu...




Yg tu org tuaa sgtt on a wheel chair...
Still nak gie tengok whale kat tengah laut nun!
Service pihak kapal sgt memuaskan..
Sampaikan kapten kapal turun taw tuk tolong org tua tu masuk boat!
Memang aku tabik lar kat diaorg nie..



Something that really good..
Kat sana tak susah nak carik tempat sembahyang...
Even kat dlm taman tema pun ade tempat solat...
Tapi yg nie kat Malaysia memang no complaints lar kann..




Sapa nie? Doktor?? Lawyer?? Majestrit?
Sila tahu nie lah tukang sapu sampah diaorg! Smart kann???
Kat sana... jgn harap lah korang nak jumpa any foreigner yg bekeje...
Semuanyer org2 local diaorg jugak tawww..
Kawan aku yg keje kat Perth bagi tau aku yg...
Kalau silap2 hari bulan lar kan...
Org2 yg menyapu sampah nie adelah....
Antara org2 yg lagi kaya dari seorang engineer taww..
Coz why?? Coz diaorg dibayar ngan gaji yg agak lumayan!
Pasal tu lar tak der pekeje asing kat sana..
Semua org local dioarg yg bekerja.. coz they being paid very well!!
Kalau kat Malaysia amacam???? Lu pikir lar sendiriii!
Tak kose aku nak eleborate! :P



So tu lah antara perkara2 yg menarik perhatian aku sepanjang aku berada dinegara org... actually banyak lagi yg aku nak berkongsi ngan korang.. tapi gambar tak leh nak amik atas sbb & keadaan yg tak mengizinkan... antaranyer adelah sewaktu di airport....

KAT GOLD COAST AIRPORT & LCCT AIRPORT -

Giler babengg nyer strict!! turun2 flight jer.. kat immigration counter yg for passport checking... ade anjing bapakkkk besauuuu yg tingginyer setinggi ke pinggang aku lah... anjing tu akan buat roundss kat keliling korang! so get ready jer lar ngan beg2 korang tu.. sila sua kan pada anjing police tu tuk dia hidu... kalau dia suspek ko ade bawak dadah ker apa ker yg lain macam sikit.. confirm korang kene gigit! hahaa.. ngeri hoke! aku dah lar takottt ngan anjin! haisshh!! bodooo tawww! aku memang cuakk giler time nie! aku berdiri sambil paling belakang... tak nak tengok anjin tu.. so aku bagi jer beg aku dia hidu.. tapi jgn risau lah.. dia tak der lar sampai ke tahap jilat beg korang.. dia cuma hidu ngan jarak yg agak dekat jer... tapi giler scarryyy hoke!

Then biler dah lepas dari passport checking tu... kene lalu lagi satu immiggration checking.. yg nie dia check brg2 yg kite bawak lak.. nie lepas korang collect korangnyer luggage lar kan... fuh!! time nie lagi lar... mendugaa betol perasaan hoke! semua bende dia geledahnyer... asal ade brg yg mencurigakan jer.. confirm dia tahan brg ko.. and terusss masuk ke tong sampah lar jawabnyer korang nyer brg2 tu.. especially makanan lah.. aku hari tu... bawak kuaci.. terusss harammm... kuaci nyer ke tong sampah udahnyer.... hihi.. diaorg nie betol2 jga tawww... environment diaorg... kalau dioarg rasa2 ade bende2 yg cam lain macam jer.. terus jer diaorg tahan brg2 dari masuk negara diaorg....

Tapi pada aku ade bagusnyer diaorg strict2 camgini... baru lah negara diaorg selamat kan.. tapi kalau terlalu strict pun sometimes payah lar jugak tuk org ramai... apa pun ade pro & cons nyer... jgn jadik cam m'sia nie hah! cammm harammm jer immiggration nyer... aku malu tawwww... korang tau tak waktu balik dari gold coast... flight kiteorg landing kat LCCT kol 4.30 pagi taww.. lalu kat immigration kite... boleh semua 'pegawai-pegawai' immiggration nie tido??? sampaikan mat2 salleh yg satu flight ngan aku.. semua nyer gelak2 tawww... pastu ade 2-3 org mat salleh yg like nak sergah2 lar pegawai immigration tu.. diaorg like tepuk2 tangan.. then ade yg bersioll.. macam lah... eeeeeeeee..... buat maluu jer aku as rakyat malaysia kat situ... aku nak jer amik gambo tido diaorg yg tengah tido tu and nak jer aku tempek kan kat sini.. pastu bubuh caption "Pekerja Yg Paling Berdedikasi!!"... tapi malangnyer tak sempat.. coz sibuk nak buat clearance passport...

Kalau kot yer pun mengantuk... cover2 lar sikit kan... ini tak... siap ko terbungkang sampai leh berdengkorr & kuar air lur basi lagi tuu... ngan mulut yg ternganga bagai... haissh.. memang sedih tol la... maluuuu maluuuuuu..... kalau nak di comparekan ngan negara org!! Iishh.... entah arr.. malas lar nak ckp kengkadang about Malaysia nie... baik dari segi perkhidmatan awam atau apa saje lar... hurrmm... sememangnyer banyak yg kurang dari yg lebih!! :(

5 comments:

Cik Yayang said...

Wahh..bnyk nyer pengalaman dan benda yg Neena leh belajar dr negara org kan..tp mmg nmpak systematic tul negara2 dorang ni..

Cam kita ni "mentality" among Malaysian pun lum boleh capai tahap dorang, cmner ler gamak nyer nk buat cm dorang..:-)

Suki Cida said...

MEROYANNNN DAH KOMEN PANJANG2 BOLEH LAK WIRELESS BUAT HAL!!!!!

anyway membuka mata cida sat... hahah baru bercita2 nak menyusahkan mak... kih kih kih... tapi sokonag apa yang neena cakap... macam my sister pun sblm beranak janji macam2... nak tingal anak semua, tapi bila ada anak, lagi la anak dia menyusu badan, very kedekut... ke mana sahaja dia nak bawak anak dia... heheh... tapi cida pun nekad apa pun biar cida dengan zamani je jaga anak nanti...

pasal pasangan tua... mat salleh mmg gitukan? makin tua makin sayang... masyarat kita? makin tua makin banyak lak nafsu nak menerai yang muda... ahak!diorg sangat loyal... can see that... insya Allah cida doa sangatkan ikatan tu sampai ke hujung nyawa...

Part kerja tukang sampah tu, kalau malaysia di ofer macam tu punya tinggi gaji pun blm tentu ada yang nak... negara kita banyak sangat sampah... bukan takat sampah sarap. sambah masyarakat pun bersepah2... macammana tu? negara diorg tak banyak sangatkan sampah?

hahah panjang komen aku kali ni... kih kih kih... nice thing to share dear

Pepel BoNda AmaNi said...

ya ampun..xtaw nak komen yang mana dah nie..wakakkaka...tapi memang kan..pasangan mat salleh nie memang bery the romantik gitu..suka tengok..even dah tua2 pun sanggup lagi pergi bercuti...anak2 pun cam behave jerk..klu anak2 kat malaysia nie..sampai naik terkeluar anak tekak pun lum tentu diorng dengar..wat sakit hati jerk..:).maybe la genetik malaysia nie ober aktif kot...
tapi memang best la kat sana kan..kat taman pun ada tempat sembahyang..kita kat taman klcc tue ada la..wkakakaka tue pun sebab mesjed dekat tue kan.....tapi nak komen lelebih pun xleh..kang kena buang negara lak..
majulah malaysia untuk rakyat..*tiba2..*

Cik Pah said...

aduih dik..bnyaknyer info yg cik pah bleh dapat dari entry kamu nih.. bagus.. kalau nak gi. bolerh refer saja ngan kamu.

NeenaAnuar said...

Cik Yayang:
alhamdullilah Cik Yayang.. org kata jauh perjalanan luas pengalaman kann..
tu lar.. about malaysian nie sememangnyer no comment lah!

Cida:
woooo.. sobar.. sobar.. sian.. penat yer dah taip2 hilang lakk...
no worries cida.. sharing is caring kan.. apa yg baik cedok jer.. kalau rasa2 tak baik tu.. sila lah abaii kan saje..

Purplelicious:
hehehee.. memang pun sis.. banyak yg baik nyer di negara org dari negara sendiri kengkadang tu.. sedih but what to do.. terima ajoo lar..

Cik Pah:
ahaksss!! thanks kak.. boleh jer.. refer jer biler nak refer yer.. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails