COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, June 27, 2016

Lebih Baik Bagi Makan Sampah!


Semalam aku tak ke mana-mana… pada awalnya niat di hati macam nak pegi cuci mata di Mood Republik kengkonon nya lah.. tapi kesudahannyaaa.. idak lah aku keluar rumah nya pun! Tak sanggup lahh nak redah lautan manusia yg tiada kesudahan tu! keadaan shopping macam tu boleh buat aku stresss tahap babunn.. daripada aku bawak balik stresss baik tak yah pegi! Ahahaha..


Since semalam dah tak keluar ke mana-mana.. aku pun masak lah lauk berbuka! Dah nak hujung2 nie mula lah buntu dan dah naik takde mood nak masak sebenarnya.. tapi paksa jugak masak sebab tahun nie target tak nak beli lauk kat Pasar Ramadhan (PARAM)! So far alhamdulillah.. takde lagi beli lauk kat PARAM.. hehe..


Binik: Bee… You nak berbuka lauk apa hari nie? I masak lah since kite dah tak keluar ke mana2 hari nie!


Lakik: Apa2 jer la…


Binik: I dah tahu you akan pilih menu apa.. tapi I tetap nak tanyer you kot2 you nak berubah selera… so you pilih satu menu ok… Masak Lemak Labu + Ikan Goreng, Masak Asam Pedas Ikan Pari, Ayam Masak Kurma, Sambal Sardin, Nasi Goreng Kerabu… haa.. cepat pilih nak lauk yg mana satu?


Lakik: Sambar Sardin laaa!


Binik: I dah agak dah! Hah.. pegi lah kedai.. beli barang2 utk I masak sardin nie!


Aku dah tahu sgt dah.. selalunya bile aku bagi dia buat pilihan menu.. aku memang akan selitkan menu sambal sardin tuu.. sebab aku tahu dia akan pilih lauk sardin tu jugak kesudahannya! Nak wat camne.. dah memang dasar muke sardin! Ahahaha.. eh tapi bukan lakik aku jer yg kemaruk ngan sambal sardin nie.. aku pun suker gakk sebenarnya… eh aku rasa ramai jer org kat luar sana tu yg suke ngan lauk sardin nie … so ramai gak lah yg bermuka sardin sebenarnya! Ahahaha…


Semalam bile en.teman bawak balik barang yg dia beli dari kedai.. makk aiihh.. tanjat sgt aku tengok harga Sardin Ikan Mackerel Cap Ayam – RM8.10 (tin besar) and Kicap Manis Cap Kipas Udang – RM9.50 (botol besar) dah skg nie! Cepat betol harga barangan naik skg nie.. boleh di katakan sgt mendadakk kenaikkan nya.. aku boleh ingat lagi rasanya around early of this year harga sardin tu around RM6++ jer rasanya.. and now in few months things be like.. krikk.. krikk.. krikk…*speechless*


Punyer lah aku terkesima tengok harga barangan yg naik mendadak skg nie.. waktu aku potong bawang utk masak sambal sardin... boleh plak aku terpotong jari sendiri! Aauuchhh! Darahhh mengalir keluar dgn banyaknya! Huhh.. dah lama rasanya tak terpotong jari sendiri bile masak kat dapur.. this time terkena sebab mungkin aku macam tak boleh nak hadam tengok harga barangan yg melampau2 sgt naik nya skg nie! terus terfikir tentang org yg kurang berkemampuan.. apa sgt lah yg diaorg boleh nak makan kalau kicap pun naik harga dgn mendadak!


Honestly aku tak fikir tentang kite yg masih berkemampuan nak makan macam2 nie… utk kite yg berkemampuan nie setakat sebotol kicap RM10 tu be like NOTHING.. Tapi utk org yg kurang berkemampuan… RM1 is EVERYTHING! Kesian tau kat org yg kurang berkemampuan.. dulu2 lauk kicap, sambal sardin & telor goreng tu lah makanan org yg kurang berkemampuan… skg nie bende2 tu semua pun mahal nya bukan main!


Entah lah.. aku paham memang lumrah nya ade segelintir org yg berkemampuan akan bercakap macam nie:-


“Kalau tak mampu nak makan ikan sardin tin besar.. makan lah ikan sardin tin kecik! Kalau dah tahu ikan sardin cap ayam mahal.. beli lah ikan sardin cap sampah!”


Memang betol.. kalau kite tak mampu… memang lah kite kene beli ikut apa yg kite mampu! Tapi pada aku agak melampau lah sampai ke tahap kicap pun kite nak ckp macam tu.. ye lah.. kicap, telor dan sardin tu adelah antara ranking makanan paling rendah laa… so perlu ke kite nak merendahkan lagi tahap makanan tersebut?


Entah lah… ini yg aku rasa la.. kite jgn lupa.. dlm adenya golongan yg berusaha utk hidup senang… tetap akan ade golongan fakir miskin! Golongan fakir miskin tak sama dgn golongan yg pemalas tak nak keje dan dgn sengaja meletakkan dirinya sendiri ke dlm kancah fakir miskin! Well.. obviously kalau takde golongan fakir miskin nie… takde lah kite diwajibkan bayar zakat kan???


Sadis sgt kot kalau kite berpendapat org yg kurang kemampuan nie hanya layak makan sardin cap sampah.. telor cap sampah.. kicap cap sampah… baik bagi diaorg makan sampah jer camgitu! Sedih kott fikir kan org yg kurang berkemampuan nie nak makan sardin, kicap & telor yg ade kualiti skit pun tak boleh… diaorg bukan nak makan ikan kembung.. ketam… udang.! Serious aku rasa macam sedihhh fikirkan bilamana diaorg not even boleh makan a good kualiti kicap and sardin nowadays! Itu yg buat aku terpotong jari tu sebenarnya… :(


Persoalannya adekah org kurang berkemampuan nie tak layak langsung utk makan sardin & kicap yg berkualiti? Adekah mereka hanya layak makan makanan yg berada dlm kategori ‘sampah’ semata-mata? Well.. kalau utk menikmati kicap ngan sardin yg berkualiti pun diaorg dilabelkan sebagai tidak layak.. sungguh aku rasa org yg berpendapat sedemikian adelah org yg sgt SOMBONG & SELFISH!


Kalau org susah mintak makan ikan kembung maybe boleh lah kite kata… ikan sardin kan ade.. makan lah ikan sardin… tapi kalau dah ikan sardin pun mahal.. apa cerrrr?? So siapa yg patot di persalahkan dlm hal kenaikkan harga barangan secara mendadakkk dgn tanpa sebarang kawalan nie????? Ok bulan2 puasa nie aku malas lah nak ckp pasal hal nie.. aku rasa semua org pun tahu apa kah jawapannya kan.. kalau ade penguatkuasaan… sudah tentu akan ade pengawalan!


Orang yg dah selalu travel luar negara akan tahu lah perbezaan harga barangan nie… kat negara luar barangan yg berkualiti pun boleh dpt murah… kalau yg takde kualiti di jual dgn harga yg jauh lebih murah.. tapi kite kat sini.. yg low kualiti pun mahal harga barangan nya… so acaner??? *tangan kat bahu mata ke atas*


Anyway, ini lah hakikat yg kite kene terima… skg nie memang takde langsung kawalan harga barangan di pasaran.. dlm masa beberapa bulan barang terus naik dan naik dgn jayanya! Dulu boleh lah kata harga minyak naik harga barangan naik.. nowww harga minyak rendahhh ya amatttt pun harga barang tak berhenti-henti naikk dan naik.. infact lagi rancak pulak kenaikkan dia aku tengok skg nie! haihhhh.. boleh naik darah kalau fikirkan perihal nie!


Nasib lah aku dpt lakik sengal… kurang sikit stress bile fikirkan hal2 yg menyakitkan hati macam nie! semalam lepas aku dah settle masak lauk sardin… aku borak ngan en.teman:-


Binik: Telor pun dah mahal skg nie kan Bee! Dulu telor satu stack ade 10 bijik tu RM3++ jer.. skg dah RM5++ dah kan!


Lakik: Memang laaaaaaaaaaa…. Yg murah & free telor lakik sendiri jer skg nie… sentiasa jer tergantung!


Binik: Astagfirullahaladzim!!!!! Ahahahahahhaha… apa ke bengong sgt ko nie Bee oiiii!!!

Pandai sgt ckp nieh.. macam lah aku boleh goreng telor yg tergantung tuuu! :p


Untitled

Semalam aku berbuka makan lauk Sambal Sardin Pedass nie.. haih.. sedapp nyaaa tak leh ckp bile makan ngan nasik panas + kicap manis!


Untitled

Kelmarin aku pegi berbuka puasa kat restaurant arab di Cyberjaya… gambar nie diambil selepas abis makan.. ahaha.. lupa nak amik gambar kambing golek before masuk waktu berbuka!


Untitled

Tak sempat amik gambar kambing golek tapi sempat amik gambar selpui before masuk waktu berbuka! Ahahaha…


Untitled

Gambar Ohhh Owhh Theee Dheee pun sempat amik! So skg paham why aku tak sempat amik gambar kambing golek? Ahahahhaa..


Aku pakai Shawl Halfmoon Kamilia-X color maroon! Dulu aku tak suke pakai shawl kalau keluar over the weekend sbb shawl yg ade sebelum2 nie macam susah sgt nak manage.. skg tidak lagi.. sejak ade tudung halfmoon Kamilia nie… aku jadik rajin pakai shawl sebab ianya sgt mudah di bentuk dan senang utk di pakai! Dia tak licin.. tak jarang.. dan paling best sentiasa terletakkk jerrr bile dah dipakai atas kepala! Oh by the way, tudung Kamilia color Maroon dah tinggal last 3 pieces jer tauu.. kalau abis no more restock okkk…


Untitled

Alhamdulillah.. happy to know customer suke ngan tudung halfmoon kamilia nie!


IMG_9431 copy

IMG_9422 copy

IMG_9418 copy

Out of 7 warna yg ade utk tudung kamilia nie.. now dah tinggal 3 color nie jer yg available..


HARGA TUDUNG HALFMOON SHAWL KAMILIA-X – RM55.90/pc (exclude postage)


IMG_9455 copy

IMG_9461 copy

IMG_9453 copy

HARGA TUDUNG HALFMOON SHAWL KAMILIA-plain – RM39.90/pc (exclude postage)




Nahh.. korang boleh refer pada video tutorial nie utk tengok cara mudah utk gayakan tudung halfmoon Kamilia tuh!



IMG_9282 copy

HARGA TUDUNG SARUNG EXPRESS ERYNA – RM38.90/pc (exclude postage)


Untuk tudung sarung express ERYNA pulak.. now dah tinggal color maroon sahaja okkk.!


Actually color tudung2 dlm gambar yg aku shoot nie nampak macam cerahh and terangg tapi original dia tak lah cerah mana sebenarnya.. biasalah effek cahaya waktu buat photography.. harus lah ade beza skit!


Ingat tau... Kalau korang nak dpt tudung before raya.. sila order skg! Last postage Kak Neen akan buat pada hari rabu nie 29th June 2016 yerr... kalau korang order lepas pada tu.. kalau Kak Neen buat postage sekali pun utk korang.. pos laju takkan dpt deliver before raya kat korang okk.. so kalau nak tudung before raya.. sila buat order latest by hari rabu nie ok!


Sila whatsapp Kak Neen di 019-3769459 / email me at naazneenfaiqa@gmail.com dgn kadar segera ya! :D

6 comments:

Unknown said...

Betul harga brg makin mahal skrg. So kita kenalah cari alternatif bagaimana mahu meningkatkan taraf hidup agar seiring dengan peredaran zaman. Kepada yg kurang berkemampuan tu jgn cepat mengeluh...yakin dengan rezeki Allah. Insya Allah.

Unknown said...

Mmg ikan sardin cap ayam mahal.tapi kita bolehntukar dgn jenama yg x samph..mcm Adabiaraupun du chef yg sedap setanding cap ayam. Kicap pulak,guna jenama Tamin,Jalen yg rasanya sama sedap ,malahan lebih sedap dri kipas udang.harga jenama2 tersebut pun x mahal. sgt.kita pngguna boleh beralih je jenama lain yg ok rasa dan mutunya agar penurunan kuasa membeli akan menurunkan harga brg2 tersebut. Bukan boikot..tapi lebih kurang gitu lah..

Chekgu Azrine said...

Kamelia x i dh pakai yg green tp xsmpt nk selfie...series best kain tudung nj tau...tggu nk pakai biru dgn pink ms raya nti..inshaAllah

Chekgu Azrine said...

Kamelia x i dh pakai yg green tp xsmpt nk selfie...series best kain tudung nj tau...tggu nk pakai biru dgn pink ms raya nti..inshaAllah

Mommy's Diary of Life said...

hahaha telur tergantung~!

umminani said...

sardin la ni.mahal..sapa kata kalau dah sengkek hujung bulan ,mkn sardin jer?? nampak sedap!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails