COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, June 28, 2012

My Gorjes Sambal Ikan Bilis!

Lama betol rasanya entry Naked Chef tak ke udara di I'm Yourss nie!  oh.. itu tak bermakna dapurku tak berasap langsung ye!  berasappp tatapp berasapp cuma mungkin aku tak update kat sini sebab kalau dah aku ulang2 kali masak sup ayam.. masak lemak cili api.. masak sardin... takkan lah tiap kali masak tiap kali nak citer kat sini kan?  so, kalau aku ade update baru about my gorjes recipe tuh maknenya resepi tuh belum pernah aku kongsikan bersama korang di I'm Yourss nie ye! :D

Ok.. baru2 nie aku tetiba kemaruk nak masak sambal ikan bilis!

Cara masak sambal ikan bilis nie mudahh jerr!  cuma yg aku tak suker nak kene goreng ikan bilis nya dulu before menumis sambal nya!

Make sure korang dah goreng ikan bilis siap2 before tumis sambal ok! Cam aku suker makan ikan bilis rangup2..

Nie bahan2 nak masak sambal! 
Cara masak sambal mudah jer.. tapi kot lah ade yg tak pasti camne nak masak sambal.. meh aku kongsi style aku masak sambal meh!

~ Mula-mula blendkan bawang merah, bawang putih, cili padi (kalau suke extra pedas), sedikit belacan & sedikit buah keras!

~  Kemudian tumis bahan2 yg telah diblendkan tadi sehingga naik bau, garing dan kekuning kuningan!

~  Then, masukkan cili boh ataupun cili kering yg dah dikisar! (sebenarnya kalau nak lebih sedap guna cili kering.. tapi aku nak express aku beli cili boh siap jer.. itu pun dah cukup sedap buat aku! :D)

~  Kemudian teruskan menumis bahan2 yg diblend & cili tadi sampai betol2 masak garing!

~ Biler agak2 dah cukup garing... tuangkan air asam jawa secukup nya!

~ Then agak2 bubuh garam dan gula secukup rasa!

~ Akhir sekali bubuh lah ikan bilis yg telah pun digoreng tadi ke dalam sambal!

~ Gaul hingga rata... kemudian boleh taburkan bawang kuning yg dipotong secara bulat!

Maka siaplah sudah My Gorjes Sambal Ikan Bilis! :)


p/s:  I have Pre-Loved Items for Sale! Let's grab it! :)

14 comments:

Unknown said...

huh..machonya sambal Neena ni...

*SiRibenMerah said...

ok sedap~ boleh makan ngan nasi lemak...

shuhadah Zainol said...

SEDAPNYEEE....

suwara entertainment said...

nampak sgt menarik! x pena try letak cili padi dan buah karas. bole try nnt.. :D

mrspuex said...

menarik tertarik..:D

Mooniqueen said...

Aduhhh sedapnya.... Dapat ubi rebus ke sedapnya...

Rinna said...

Sedapnyaa tgk sambal ikan bilis tuh.. :)

Biqque said...

hubby i suka gile sambal camni! slalu gak buat :D

Anonymous said...

MASYALLAH saya tengah lapa ni
ras mcm bulan puasa plak
menahan lapar tgk neena nye sambal gojes ni
tak menahan
kecor air lior hehehee

Deqna said...

makan ngan roti ker ngan cekodok ker ni memang best lah petang2 nie...

aku ni pun dari hari ke hari nak wat sambal tumis ni... tapi sebab cili kering aku tak blend sbb takde masa nak kupas bawang & rendam cili... ok weekend ni kena rajin... nak wat nasi lemak lah...

-anidaothman- said...

kecor air loir dh haa......^___^

SURIA AMANDA said...

berdesing telinga tgok sambal neena ni..confirm pedas ni kan? makan lak ngan roti gardenia...huiii

Wahidah said...

kak neena samabal ikan bilis ne my fav tau..top on the list...tp tk tahu pulak leh letak buah keras...

wAnNy said...

mcm sambal mak kita,,cuma xde buah keras je..mesti sedapp!! ;D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails