COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, April 12, 2011

Spicy Sambal Sardin Ber-Soo Hoon Versi Si Gorjes Gonjeng!


Asal sebut Sardin jerk.. confirm melelehh.. org lain aku tak tahu... tapi yg aku tahu.. en. teman adelah peminat berani matikkk pada Sambal Sardin!  Nak2 kalau aku yg masak... ceaaa.. ceaaaa... ceaaa... :p

Tak dinafikan setiap bulan at least sekali mesti aku akan masak sardin... memang favorite dish aku & en. teman... memang muke sardinnn we ollzz nie.. but yet we're macho & gorjes kaaannnnn?? haaa... tu lah rahsia sebenarnyerrrr utk kekal & maintain gorjes! ngagagagaga... :p

Ok lah... I'm sure semua org pun tahu masak sardin kannn... cuma cara mungkin ade yg berbeza-beza.. so here wanna share my gorjes way of cooking sardin!  Weekend baru nie aku masak... yumm.. yumm... :D

DSC_0490 copy
My Spicy Sambal Sardin Ber-Soo Hoon!

Cara2 nya mudah sahaja.. sama jerk cam masak sambal2 yg lain..

~  Blendkan bawang merah (kalau nak lagi sedap guna bawang merah yg kecik2 bentuk cam labu tu.. aku memang masak suke pakai bawang merah jenis tu sbb rasa dia lagi sedap), bawang putih & halia... additional sapa suke pedas cam aku... blendkan sekali cili padi ngan bahan2 nie...

~  Then tumiskan bahan2 yg dah diblendkan tuu ngan minyak panas.. biar sampai garingg or pecah minyak.. then masukkan cili blend @ cili boh dan sedikit belacan... then teruskan menumis dan biarkan sampai pecah minyak lagi...

~  Then biler bahan2 tu dah betol2 garing... baru masukkan air asam jawa... kalau cam pekat sangat.. leh tambah air sikit.. then biarkan sampai mendidih...

~  Seterusnya, boleh lah masukkan sardin dan kuahnya sekali.. and campakkan (aku memang kalau masak main campak2 jerk! :p) sekali sebatang serai yg dah diketuk di kepalanyer....

~  Then tumis lagi sampai mendidih... and last sekali baru masukkan soo hoon! kacau2 sampai rata..

~  Kemudian yg terakhir sekali jgn lupa utk campakkan sedikit garam & gula secukupnye...

DSC_0491 copy
Then siap utk dihidang!
Makan plak ngan kicap manis habbal! perggghhh!! malas lah nak ckp banyak sedap ke tak.. nak tahu makan sendirik lah yek! :p

aku nie bukan lah kaki mendeco makanan.. aku main belasahh jerk.. yg penting rasa haruslah sedap! tapi entah kenapa malam tadi nak makan tetiba lak ternampak Tupperware empat segi kat rak pinggan.. teruss terasa nak wat kelainan.. sekali dah dibubuh dlm pinggan.. eh cam cute plak ekk.. selalunyer kite nampak bulat2 jerk kann.. hehe.. btw, secara tak langsung aku punyer kicap tu nampak cam ala2 fusion gituu.. natural tu taw.. hahaha.. :p *gambar nie guna Iphong jerk.. en. teman malas nak kuarkan camera godang dia! mencikkk!!

20 comments:

azzey said...

sardin... pilihan cpt lagi mudah...he3...

shuhadah Zainol said...

SEDAPNYEEE...TQ KAK NEENA..KERANA MENAMBAHKAN LAGI MENU BARU SHU..:)

Pepel BoNda AmaNi said...

laki aku xsuka sadin nyampah berganda...dah tue klu beli sadin tin kecik..mana nak habis aku makan sorang...uwaaaaaaaaaa tension lagi....

eLLy said...

dik akak lapar .. dah terlior tengok sambal sadin ber soo hoon

~♥ OjaAmran ♥~ said...

Neena, i pun suka sangat sambal sardin ni..makan dgn nasi panas2 sodap, makan dgn roti pun sodap gak!!

Anonymous said...

ahhhhhhhh tak tahan tgk, sodappppppppp!

ratusiput said...

takble tahan tgk nasi empat segi tu.ehehe..

edane said...

wahhh sedap bangat!!! suka sardin

Unknown said...

nampak sedap nya.

cunndaa said...

Waaahh...nampak pun dh best..makan mesti lah best...

:: TAHNIAH, ANDA PEMENANG CONTEST TERSEBUT PEMENANG CONTEST GAYA DAN FESYEN

jemput singgah blog intai hadiah

NeenaAnuar said...

azzey:
betoi2.. setuju! :D

NeenaAnuar said...

Shu:
hehe.. u're most welcome dear.. :D

NeenaAnuar said...

PuRpLeLiCiOUs:
alahai.. sian ko beb.. takpe lah.. ko masak utk ko jerk sorang dah ler. pastu frozen.. nanti biler ko nak makan.. ko panas kan lah balik.. :D

NeenaAnuar said...

eLLy:
hehehe.. sorry my sista!

NeenaAnuar said...

OjaAmran:
betoi2.. setujuuuuuu!! the simpler sometimes the better kann! :D

NeenaAnuar said...

Princess Kekuri:
heheheheee.. nanti cuba lah.. senang dan cepat jerk masak nie! :D

NeenaAnuar said...

ratusiput:
ngagagaga.... mana ko nak jumpa beb... kat blog aku jerk ade nasik empat segi camgitu! hahahaha.. :p

NeenaAnuar said...

etiey:
ok.. kite leh geng! :D

NeenaAnuar said...

Mia-Ina:
hehe.. thanks dear.. tapi sardin nie memang sedapp jerk memanjangg! kalau makan susah nak berhenti.. :D

NeenaAnuar said...

cunndaa:
hehe.. thanks dear! :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails