COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, July 31, 2009

SJSM



Apa SJSM tuee??? oh yaa.. tadi aku promise nak citer aktiviti ku di malam hari kannn??? haaa... nie nak citer lar niee.... mesti korang tak sabar2 kann nak tau apa aktiviti aku kann?? kann?? hehehehee.. korang kalau part malam2 nie mesti suka kannn.. tak menyaborr yek?? huhuhu... ok ok... akan ku ceritakan... TAPIIIIIIIII... tunggu lar sat yerrr... sbb aktiviti ku di siang hari belum abis lagi... hahahaa.. jgn mareeeeeeeeeee... ye lar kang aku citer malam ... pastu sambung balik citer hal siang.. cam tak best jer kannn...


Ok lahhh.. gambar2 dlm entry nie semuanyer gambar dari Archive yerrr.... tak dak gambar terbaru.. sbb aku pegi tempat nie pun sekali jok!

Berbalik pada topik asal kite tadi yer anak2... hehehe.. sapa tau maksud SJSM tuu apa?? aku rasa ramai yg tak tau niee.. keh lar.. moh aku nak kabor ke mung... SJSM tu bermaksud... Stesen Janakuasa Sultan Mahmud... atau dlm erti kata lainnyer... Empangan... if u want to speak in english... u call it as a "Dam"... Dam bukan Damn yerr.. kang ade yg salah paham ingat Damn kang satu hal lar pulakk kannn...

Aku tak tau lar korang tau ker tak about tasik kenyir niee.. kalau ade yg tau ok.. kot2 ade yg tak tau... let me brief korang sikit2 about it yer... tasik kenyir ni tasik buatan... ia bukan orginal ciptaan Allah tapi ianyer buatan manusia... so, terbentuknyer tasik kenyir nie dari punca anak2 sungai di sekitar kawasan kenyir tuu... nak tau camner air dari anak2 sungai nie boleh jadik banyak sehingga membentuk sebuah tasik?? ini terjadi apabila empangan @ tembok yg dibina tuk menjanakuasa elektrik membuatkan air dari anak2 sungai tersebut melimpah naik ke sekitar kawasan tanah2 rendah sehingga terbentuknyer sebuah tasikkk... secara tak langsung dengan kuasa air yg sebanyak2 alam tu lar ianyer dpt menjanakuasakan kuasa elektrik... paham anak2 sekalian??? wahhh.. apsal aku nih? dah cam cikgu mengajar geografi jek! hehehehe.. belasah larr.. aku nie amat suka ngan info2 nieee.. kalau korang rasa berguna korang baca lar yerr.. kalau tak.... abai kan jerrr... hehehe...


Keh lar.. dari aku membebel pepanjang tu kan.. baik korang tengok jek module nie so that lagi senang korang nak pahammm...


*~Archive Picture~*
Module of Lake Kenyir Dam
Nampak tak alur2 sungai yg warna biru muda tu... kan ade banyak... haa, tu lar asalnyer anak2 sungai kat kenyir tu...


*~Archive Picture~*
Ok.. ni real picture... Tu lar empangan hidro yg dibina bagi menghalang laluan air dari tasik kenyir...


*~Archive Picture~*
Gambar jarak jauh sikit... maka air yg keluar dari empangan hidro tu lar wujud & terbentuknyer Sungai Terengganu...


*~Archive Picture~*
Sungai Terengganu yg berpunca dari Empangan Tasik Kenyir


*~Archive Picture~*
Me & Daddy...
Kalau korang pasan.. tempat yg aku berdiri & amik gambar nie amat2 tinggi kannn... memang tinggi punnn... sapa2 yg gayattt tu siap sedia lar yerrr... memang seram sejuk kaki dibuatnyer!


*~Archive Picture~*
U seee... berapa punyer tinggi tempat tuk melihat stesen janakuasa nieee.... sayuuupp jek nampak empangan kat tepi kiteorg tu kannnn....



*~Archive Picture~*
Haaa.. waktu we ollzzz pegi melawat empangan nieee, hari hujann renyai2 daaaa.... angin punyer lar kuat sampai kan payung ayahanda ku terpeleottt dibuatnyer! hehehe.. sib baik ayah pakai Cap! oh yaa... kat gambar tu korang leh tengok yg belah kanan gambar tu adelah tasik kenyir & yg disebelah kiri tuuu adelah empangan hidro yg dibina.... tapi kat bawah larr, kat gambar tu tak nampak kann... hehehe...



*~Archive Picture~*
Hubby ku yg chomel bersama payung sweett pinky! ahaks!! I likeee!!
Ok.. nie gambar yg berlatar belakangkan tasik kenyir..... bayangkan sebanyak2 alam air yg bertakung kat sekitar tasik tuu....


*~Archive Picture~*
Then air dari tasik tu hanya boleh melalui di kawasan empangan yg dibina cam kat belakang aku tuuu...


OK lahhh... cukup2 lah aku menjadik cikgu geografi sekejapan disini.... saja jer aku suka suki (eehh... tetiba jer nama glamor si cida termasuk kat sini... hehehe) nak bagi info kat korang.. kot2 ade yg berminat nak tau pasal empangan hidro ker kannn.... So jom layan gambar gedikss kami nunn di atasss empangan hidro SJSM...


*~Archive Picture~*
Laga pipi sikitttt.... senyummm sampai ke telingaa....


*~Archive Picture~*
Asyik muka senyummm jek.... now muka masam lakk!!


*~Archive Picture~*
Me... Hubby dan.... payung pink ku! ahaks!!


Such a nice trip to SJSM... permandangan yg indah & menarik... begitu fresh udara kat atas tuu.... mata rasa segar selepas melihat kehijauan bumi tuhan nieee... dan jugak aku rasa happy coz ianyer sesuatu yg aku tak penah tengok ngan mata kasar... biasanyer hanya baca di akhbar & TV sahaja.. but biler dah tengok ngan mata kepala sendiri... baru paham apakah itu empangan hidro... hehehehe... anyway, tuk ke tempat niee anda tak perlu bayar apa2 yerr... FOC sahajaa...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails